Тялото FarFarOut – най-далечният обект наблюдаван в Слънчевата система

Ивайло Красимиров

Астрономи току-що откриха обект, който се намира на 140 астрономически единици (AU) от Слънцето. Това е 140 пъти разстоянието между Земята и Слънцето, което е около 150 милиона километра. В случай, че искате още едно сравнение: Плутон обикаля около слънцето на средно разстояние от около 39,5 AU.

За откритието съобщава Скот Шепърд от института Карнеги във Вашингтон. Всъщност Шепърд обявява откриването по време на разговор за изданието LiveScience, като за него все още няма нищо написано. Шепърд казва, че е забелязал обекта, наречен FarFarOut (от англ. ДалечДалечНавън бел.ред.), в края на февруари, докато преглежда телескопичните изображения, събрани през януари от външната част на Слънчева система.

Шепърд и неговият екип не знаят много за FarFarOut. В края на краищата те просто го забелязват и не са събрали достатъчно данни, за да изработят орбитата му или да изчислят неговия размер. Планират да продължат да наблюдават FarFarOut, за да събират такава информация, но това може да е трудно. „Сигналът е много слаб“, казва Шепърд, „Той е на ръба на способността ни да го открием“.

Предишният притежател на рекорда за най-далечен открит обект във Вселената, чието откритие Шепърд и колегите му обявиха през декември м.г. Обектът Farout, официално известен като 2018 VG18, в момента е на около 120 AU от Слънцето. Смята се, че обектът е джудже планета, на която са нужни около 1000 години, за да завърши една обиколка около нашата звезда.

Споменатите разстояния, за които говорим тук, са за текущите им местоположения. Има много тела, които надхвърлят 140 AU в някакъв момент по техните (често силно елиптични) орбити около Слънцето. Планетата джудже Седна например, на моменти е на повече от 900 AU от Слънцето, а гигантският облак Оорт, който започва от около 5000 AU от Слънцето, вероятно съдържа трилиони комети.

Шепърд от години изучава външната Слънчева система, заедно със своите сътрудници – Чад Трухильо от университета в Северна Аризона и Дейв Толен от Хавайския университет, използвайки инструменти, включително 8-метровия телескоп Субару в Хавай. Изследователите не само проучват малко познатия далечен край на Слънчевата система, но и търсят признаци за съществуването на хипотетичната Планета Девет (или Планета X, или Планета Следваща, или Гигантска Планета Пет).

Работата на екипа, както и тази на други изследователи, особено Майк Браун и Константин Батигин от Калифорнийския технологичен институт предполага, че Планета 9 наистина може да съществува в тъмните дълбини на далечната външна Слънчева система. Орбитите на много малки, отдалечени обекти изглежда са били изваяни от гравитацията на голям  обект, който може да бъде около 10 пъти по-масивен от Земята и се намира средно на около 600 AU от Слънцето.

„Търсенето на Planet Девет не е глупост“, казва Шепърд, който определя вероятността за съществуването на този свят на 85%.

Гледна точка · Слънчева система