Тъмната материя ще доведе до Голям разрив на Вселената

© Jeremy Teaford/Vanderbilt

Нови методики за изчисление на така наречения вискозитет на Вселената показват, че тя по-скоро действително ще завърши своето съществуване в хода на така наречения Голям разрив – унищожаване на цялата материя от силите на тъмната енергия, твърдят космолози в статия, публикувана в сп. Physical Review D.

„Възможно е, но е слабо вероятно, феноменът космически вискозитет да отговаря за всички тези процеси, които свързваме с това, че Вселената се разширява с ускорение. Но по-вероятно е той просто да помага на тъмната енергия да ускорява ръста на Вселената.

Ако е така, ще можем да използваме данните за вискозитета за уточняване и изучаване на нейната природа“, казва Марсело Дисконци (Marcelo Disconzi) от университета Вандербилт в Нашвил (САЩ).

Както обяснява Дисконци, става дума не за обикновен вискозитет, характерен за пастата за зъби и прочие обикновени течности, а за негов специален космологичен „братовчед“, който описва колко един или друг газ или течност се съпротивляват на свиване или разтегляне. Това свойство на материята почти не ни е интересно във всекидневния живот, тъй като водата и прочие течности се смятат от физиците за несвиваеми за простота на изчисленията.

От друга страна, тази форма на вискозитет предизвиква много главоболия на космолозите, тъй като тя много силно пречи на разработката на модели на Вселената и изучаване на процесите на нейния ръст и еволюция.

Става дума за това, че ако ускорим свита течност до светлинни скорости, то при определени условия част от нея може да се движи по-бързо от скоростта на светлината, което е невъзможно от гледна точка на съвременната физика. Поради тази причина повечето космолози просто игнорират този феномен, като го смятат за несъществен.

Подобно решение, както показват формулите за вискозитета и основаните на тях изчисления на Дисконци и колегите му, значително изкривява представите за това, какво ще се случи с Вселената при по-нататъшния ѝ ръст в резултат на съществуването на загадъчната тъмна енергия.

Днес сред физиците са популярни две предсказания – Голям разрив и по-малкия му катастрофален събрат, Голям хладилник. Вероятността за тяхното изпълнение зависи от това, как тъмната енергия реагира на разтягането. В първия случай става дума за пълно унищожение на цялата материя на Вселената, дори атомите и елементарните частици, а във втория – за прекратяване на звездообразуването и разпада на галактиките в резултат на свиване на плътността на междугалактичната среда.

Досега учените смятаха, че Вселената по-скоро ще се превърне в „хладилник“. Новите формули на учените показват, че пълният разпад на Вселената в хода на Голям разрив е по-вероятен, отколкото било прието да се очаква, поради това, че феноменът космологичен вискозитет не забавя, а помага на тъмната енергия да разширява пределите на Вселената.

В резултат на това след около 22 милиарда години дори атомите ще започнат да се разпадат на кварки и глуони, а галактиките, планетите и прочие небесни тела ще изчезнат още по-рано.

Този извод, както подчертават Дисконци и колегите му, е бил получен от тях с помощта на абстрактни математически изчисления. Те трябва да се проверят с помощта на модели на Вселената на суперкомпютри. Както се надяват физиците, техните формули ще помогнат да се уточнят свойствата на тъмната енергия и да се разкрие нейната същност.