Влезе в историята и угасна

© ESA

Сондата „Фила“ така и не влезе във връзка в събота независимо от съобщенията в някои медии.

Намиращата се на повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко сонда „Фила“ така и не влезе във връзка в събота.

Преди да „заспи“ – възможно завинаги – апаратът за първи път в историята на човечеството проби кометата и предаде максимум научни данни на Земята, което вече позволява мисията да се нарече успешна.

Шекспирови страсти в Космоса

Научната работа на първия в историята на човечеството космически апарат, кацнал на комета, завърши. Зоната на кацане на сондата „Фила“ все пак се оказа негостоприемно място – тъй като там практически не попада слънчева светлина, необходима за зареждане на батериите на сондата, учените опитали да го обърнат така, че върху слънчевите батерии да пада повече светлина.

Апаратът успял да се завърти на 35 градуса, но това не го спасило.

В събота през нощта ЕSA съобщи, че всички инструменти на сондата „Фила“ са изключени поради нисък заряд, а самата сонда е приведена в спящ режим. Известно време предаването на данни на Земята от кометата продължило. След още 15 минути, когато всички научни данни били предадени, връзката с апарата била загубена.

Twitter акаунтът, който Европейската космическа агенция води от името на сондата „Фила“, под описваните събития започна да пуска съобщения, които до краен предел изострили емоциите на тези, които наблюдаваха в онлайн режим угасването на апарата. „Такава тежка работа… Изнемогвам… Зарядът на батериите ми скоро ще секне“, гласи едно от съобщенията от името на „Фила“.

Страстите от тази драматична нощ бяха наречени Шекспирова от някои потребители на Twitter. Съществуваше вероятност сондата да успее да зареди батериите и отново да влезе във връзка в събота, по време на следващия прозорец за връзка. Но това не се случи, макар че някои медии съобщиха, че сондата се е „събудила“ и е започнала да предава научни данни.

За това, че сондата се намира в хибернация, съобщава сайтът на ESA, а агенция Асошиейтед прес цитира ръководителя на мисията.

Повече от 100 процента успех

Независимо от толкова бързото приключване на работата на „Фила“ на повърхността на кометата, учените, вземащи участие в работата на мисията, я оценяват като повече от 100-процентов успех.

Учените предупреждаваха, че научните измервания силно ще разредят предвидената за 60 часа батерия на апарата. С камерата ROLIS сондата успя да предаде на Земята нови изображения на кометата – в резултат на почти 60-часовото пребиваване на кометата са получени нейни уникални изображения, направени в три различни точки. Апаратът „Птолемей“ пък предал данни и за състава на ядрото.

Но най-главното събитие е успешното пробиване на кометата. Получените проби са изследвани от сондата и резултатите са предадени в най-добър вид на Земята.

Това е първото в историята на човечеството директно изследване на веществото на комета.

Да увиснеш на пенетратора

Апаратът „Розета“ продължава да обикаля около Чурюмов-Герасименко, но „Фила“ вече не му отговаря. От една страна, целият проект, продължаващ през последното десетилетие, определено си струва да се разглежда като голям научен успех.

Още повече че учените твърдят, че „Фила“ е предала на Земята около 70% от всички данни, които те са разчитали да получат в хода на експеримента. От друга страна, излизането на двигателя от строя, тройното кацане и похарчените за проекта €1 млрд. могат да накарат скептиците да се изкажат отрицателно за проекта.

Целият експеримент е проведен от малък  реактивен двигател – той трябваше да помогне на „Фила“ да се закрепи на кометата и да не отскочи от нейната повърхност. В момента на докосването специални опори трябваше да поемат удара върху себе си, а специални харпуни да се изстрелят в повърхността на леда. Реактивният двигател трябваше да компенсира импулса от харпуните и да приближи апарата към кометата.

В резултат двигателят се счупи, а апаратът каца на кометата цели три пъти. Харпуните не успяха да се реактивират, затова в последните часове „Фила“ се задържаше върху кометата с пенетратора – свредло, намиращо се на един от инструментите на сондата.

Засега не е ясно доколко апаратът е изпълнил своите задачи. Очакваше се „Фила“ да търси на кометата L-аминокиселини. Това можеше да даде доста силен аргумент в полза на версията, че животът на Земята е донесен от комети. Освен това сондата трябваше да измери концентрацията на аргон – такива данни щяха да помогнат на учените да разберат каква е била температурата на Слънчевата система по време на формиране на ядрото на кометата преди 4,6 млрд. години.

Следва продължение…

През октомври 2016 година орбиталната сонда „Розета“ трябва да изчерпа своето гориво. Учените още не знаят какво да правят с нея, но обмислят да я прислонят към кометата. И тогава „Розета“ и „Фила% ще се съберат за втори, последен път.

Но е възможно това да не е втората, а вече третата част на драматичната история за първото в историята на човечеството директно изследване на комета.

Ръководителите на мисията допускат, че Чурюмов-Герасименко, която се движи по разтеглена орбита около Слънцето с период 6,6 години, в близко време така ще измени своето положение в Слънчевата система, че слънчевите лъчи ще падат върху батериите на „Фила“ в достатъчно количество и тя ще заработи отново.

Затова нека не се прощаваме още със сондата, а само да ѝ пожелаем лека нощ.