Загадъчна космическа катастрофа си намери причините

Източник на енергията, достигнала Земята през 774–775 г. от н.е., може да е бил сблъсък на черни дупки, неутронни звезди или бели джуджета.

На разстояние 3000–12 000 светлинни години от Земята в пределите на нашата галактика се е случил сблъсък на големи космически обекти. Той е бил съпроводен от мощно отделяне на енергия, способно да изведе от строя космическите апарати на орбита около нашата планета.

На хората им провървяло, понеже излъчването, отделено в Космоса в резултат на тази катастрофа, е достигнало Земята през Средновековието. Тоест когато човечеството още не е летяло в Космоса и дори не е могло да си представи случилото се. Невидимите за очите енергийни изригвания били погълнати от атмосферата, но оставили следи във вид на изотопи на берилия и въглерода.

Именно така смятат немските учени, които в статия в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society са се опитали да обяснят произхода на явлението, открито през 2012 г.

За загадъчното изригване станало известно, след като в антарктическите ледове бил открит необикновено силно радиоактивен берилий-10, образувал се в атмосферата под въздействие на космическото излъчване. Изследователите от Страната на изгряващото слънце се натъкнали на повишено съдържание на въглерод-14 в японската криптомерия (Cryptomeria japonica) на остров Якушима.

Посоченият въглероден изотоп се образува от азот-14 под въздействието на гама-лъчение, намеквайки по такъв начин, че мощният изблик някога не е достигнал само до атмосферата, но и до Земята.

През 2012 г., благодарение на наблюдателността на американски студенти, е открито споменатото загадъчно космическо явление в Англосаксонските хроники. Учените погледнали годишните кръгове на дърветата и определили времето на космическото произшествие – 774–775 година от новата ера.

Но източникът на излъчването все така остава загадка за изследователите. Слънчево изригване с такава мощност може да изгори озоновия слой на планетата. Може да се предположи, че е имало взрив на свръхнова, но за тази версия няма доказателства (необходимо е да има следи от въздействието на други видове излъчване – рентгеново и радиоизлъчване).

Според учените от Германия източник на това огромно изхвърляне на енергия може да е бил сблъсък на черни дупки, неутронни звезди или бели джуджета. Независимо дали е било катастрофа, или хармонично сливане, този процес отнема само няколко секунди, но освобождава колосално количество излъчване.

„Ние разгледахме спектъра на кратки гама-изригвания, за да оценим доколко съответстват на наблюдаваното образуване на въглерод-14 и берилий-10. Оказа се, че съответстват”, казва проф. Ралф Нойкаузер от астрофизическия институт и оберваторията на Йенския университет.

Според изследователя подобни гама-изригвания са изключително рядко явление. Съвременните наблюдения на Дълбокия космос говорят за това, че те се случват в галактиката, по различни оценки, един път на 10 000 до 1 000 000 години.