Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо децата Чиму е трябвало да умрат?

14 март 2019 г. в 10:05
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:20

В северната част на Перу археолози откриват масов гроб. Преди повече от 500 години тук са били принесени в жертва 140 деца и повече от 200 животни. Учените сега разкриват причините за кървавия ритуал.

Телата се намират едва на 350 метра от брега на Тихия океан: 140 деца и около 200 млади лами са открити в гигантския масов гроб, открит от археолози през миналата година в северната част на Перу в близост до град Трухильо. Телата са от времето на културата Чиму и са положени в странен порядък: децата да гледат на Запад към Океана, а животните – на Изток към сушата.

На страниците на специализираното издание PLoS One сега учените от екипа на Габриел Прието от Университет Трухильо разкриват обстоятелствата около масовото жертвоприношение и предполагаемите причини.

8_004Царството Чиму се простира по времето на своя разцвет през 15 век от днешна Лима по протежение на тихоокеанското крайбрежие около 1000 километра на Север до днешната граница с Еквадор. Чиму са познавали металообработката, селското им стопанство е разполагало със системи за напояване, а столицата Чан Чан, разположена в района на Трухильо е била един от най-големите градове на Америка по това време. Градът е бил поробен от Инките през втората половина на 15 век.

Фактът, че в Чиму културата са присъствали човешките жертвоприношения, беше известнен и досега. Археолози са открили още през 70-те години при разкопки на Чан Чан телата на стотици млади жени, които очевидно са били жертвани при царски погребения.

Настоящата находка се намира малко извън Чан Чан на брега на Океана и за нея беше съобщено миналата година. Но сега учените са готови с хипотеза.

Всичко започва случайно: през 2011 г. местни жители забелязват десетки кости, които се разпиляват край дюните из цялата местност. В последствие археолозите откриват на площ 50 х 14 метра останките на 137 деца, трима възрастни и повече от 200 млади лами или алпаки.

Децата са момчета и момичета на възраст от 5 до 14 години, а животните са по-млади от 18 месеца (повечето дори по-млади от 9 месеца). Анализите показват, че децата са били здрави и добре хранени, което отхвърля бедността като предпоставка.

Чрез анализ на азотни и въглеродни изотопи учените установяват, че жертвите произлизат от различни части на Царството Чиму. Проучването на скелетите показва, че на децата, както и на животните са били отворени гръдните кошове, вероятно, за да се извади сърцето. При възрастните – две жени и един мъж – това не е така.

Според учените, всички жертви са умъртвени в един организиран от жреци ритуал. Гробът е датиран от първата половина на 15 век, т.е. от късната фаза на Царството Чиму, което е превзето около 1470 г.

Детайли от находката разкриват, според учените, възможната причина за ритуала: Всичко е покрито от дебел слой тиня и кал, в която е положен масовият гроб. Отпечатъци от стъпки и копита издават, че калта е била още мокра по време на жертвоприношението.

По тази причина учените предполагат, че иначе много сухото място по това време е било измъчвано от чести валежи и наводнения. Те отдават рязката промяна в климата на феномена Ел Ниньо, който и до ден днешен предизвиква наводнения в района.

„Жертването на толкова голям брой деца и домашни животни представлява инвестиция на значителен ресурс за Царството Чиму“, пишат учените. „Масовото жертвоприношение е опит да се умилостивят боговете, за да се намали въздействието на някакво по-голямо събитие, предизвикано от Ел Ниньо и което се е случвало в периода от 1400 г. до 1450 г. “

Жертвоприношенията на деца се срещат в различни култури, много от които са противоречиви, пишат учените. Пример за това са предполагаемите жертвоприношения на деца от Картагенците в Северна Африка, които обаче биха могли да бъдат и римско изобретение. Свидетелства за детски жертвоприношения има и от Европа, например в храм на територията на германската провинция Заксен – Анхалт, датиран от времето на прехода от Каменната към Бронзовата епоха.

Учените обаче разглеждат по-нови времена и откриват деца принесени в жертва в културата на Ацтеките (Тенохтитлан), Инките в днешно Перу и сега в Чиму културата.

Източник: Валтер Вилемс, SPIEGEL ONLINE.