Защо хората нямат опашки?

Ивайло Красимиров

Ново проучване изглежда е открило причината хората да нямат опашки, въпреки че нашите предци са имали.

В своето проучване група изследователи установяват, че мутация на гена TBXT е причинила ембрионите на плъхове да развият закърнели опашки или изобщо да нямат опашки.

Изследователите предполагат, че преди 20 милиона години случаен човешки предшественик е бил засегнат от мутацията на гена на TBXT и е предал липсата на опашка на потомството си в продължение на няколко поколения. В крайна сметка хората са се развили с тази мутация, поради което нямаме опашки.

Досега разбирането беше, че хората са загубили нуждата да имат опашки, благодарение на еволюцията. По-дългото и точно обяснение обаче е това, до което учените достигат в най-новото си проучване: генетична мутация.

В новото проучване базираните в Ню Йорк изследователи теоретизират, че мутацията е била осъществена след добавянето на кратък сегмент от ДНК, известен като Alu елемент който е причината хората да нямат опашки, а маймуните да имат. Всъщност въпросът защо хората нямат опашки тормози Бо Ся, учен занимаващ се с биология на стволови клетки от Нюйоркския университет, още от дете, казва той пред New York Times.

В опит да намери някои отговори, Ся изучава развитието на ембрионите със специален акцент върху това кои гени са активирани и кои са изключени в различни точки по време на растежа в утробата. Той също така анализира развитието на опашката при други животни и сравнява ДНК на безопашати маймуни с маймуни с опашки.

Тъй като учените по-рано са открили над 30 гена, отговорни за развитието на опашката при различни животни – включително котките манкс, които по известна причина нямат опашка или имат само малък възел за опашка, причинена от генетична мутация, Ся теоретизира, че същото се е случило с нашите предци и в крайна сметка хората останали без опашки.

Сравнявайки приматите и маймуните, Ся прави вълнуващо откритие: мутация в гена TBXT е очевидна при хора и примати, но не се наблюдава при маймуни. За да проверят теорията, че този ген е генетичният механизъм, отговорен за загубата на опашката при хората, Ся и неговият екип разглеждат генетично модифицирани ембриони на мишки. Те открили, че добавянето на TBXT гена е довело до това, че някои мишки нямат опашки, докато други развиват къси, тънки опашки.

Това накарало Ся и колегите му да предположат, че преди 20 милиона години случайна генна мутация в маймуна е причина да развие съкратен възел вместо опашката, или изобщо да няма опашка. След това тази маймуна предала чертата на потомството си и мутацията продължила бързо да си проправя път по няколко родословия, докато достигне до нас.

Все пак остава въпросът защо загубата на опашка е била от полза за нашите предци. Дали опашките са пречили повече, отколкото са помагали на предците ни? Освен това съществува повишен риск от развитие на дефекти на невралната тръба (NTD), които могат да повлияят неблагоприятно на мозъка и гръбначния стълб.

Може още да не знаем какво е предимството да загубим опашките си, но по-нататъшни изследвания може един ден да успеят да определят отговора.