Защо на израелската сонда ще са нужни 8 седмици, за да стигне до Луната?

Ивайло Красимиров

Една израелска лунна сонда току-що излетя, но ще трябва да изчакаме почти два месеца за да се осъществи историческия й опит да кацне на Луната.

Роботизираният апарат, наречен Beresheet, излетя с ракетата на SpaceX Falcon 9 на 21 февруари от космодрума Cape Canaveral във Флорида.

Ако всичко върви по план, Beresheet ще заобикаля Земята за около шест седмици в постоянно разширяващи се орбити, преди да се насочи към крайната си цел. Корабът ще се установи в лунна орбита в началото на април и ще направи опит за кацане на 11-то число на същия месец.

Beresheet ще извърши опит за кацане на Луната, след като е изминал около 6,5 милиона километра. Това е повече от всяка друга мисия за кацане на Луната, заявиха от нестопанската група SpaceIL и компанията Aerospace Industries (IAI), осъществяващи програмата на космическия кораб.

Продължителният престой на Beresheet в земна орбита може да изглежда изненадващ. В края на краищата, китайският Chang’e 4 достигна лунната орбита само за 4,5 дни след излитането си на 7 декември.

Но Beresheet, апарат с височина 1,5 метра, не може да поеме по пряк път към Луната, защото споделя ракетата носител с два други полезни товара, казаха членовете на екипа на проекта – индонезийски комуникационен спътник и експериментален кораб на американските военновъздушни сили, които ще останат в постоянна орбита около Земята.

„Това е космическо пътуване в стил Uber“, заяви съоснователят на SpaceIL Йонатан Уинтрауб по време на пресконференция.

aHR0cDovL3d3dy5saXZlc2NpZW5jZS5jb20vaW1hZ2VzL2kvMDAwLzEwNC80MzEvaTAyL2JlcmVzaGVldC1taXNzaW9uLXRpbWVsaW5lLmpwZz8xNTUwODQ5NTgw

Стратегията е рентабилна, като помага да се запази общата цена на Beresheet, включително и старта, на около 100 милиона долара – доста ниска за мисия към друг свят. Но има и компромис, който трябва да се направи.

„Проблемът с това е, че не ни позволява да изберем орбитата напълно самостоятелно“, добави Уинтрауб. „Трябва да разгледаме изискванията идващи и от другите полезни товари превозвани с ракетата“.

„Затова трябва да направим нещо, което се нарича“ фазови примки „, за да се уверим, че Луната се появява в правилната позиция, така че да можем да я уловим. И това отнема време.“

Членовете на екипа на мисията няма да седят със скръстени ръце, докато чакат тази синхронизация. Времето в земната орбита ще им позволи да тестват различните системи на Beresheet и да се уверят, че могат да проследяват и комуникират с космическия кораб.