Земята отново ще бъде дом на един масивен суперконтинент

Ивайло Красимиров

Има четири основни версии на този мега-континент. Климатът може да е изненадващо мек в една от най-популярните версии, но има и потенциал за ледников период.

В случай, че постчовешкият вид оцелее, може да се наложи хората да бъдат в състояние на равновесие с естествената екосистема. Пангея, огромната земна маса, която обединявала всичките седем континента в един масивен континент през праисторическото минало на Земята, се разпада преди около 200 милиона години. В очарователен обрат на земната еволюция се оказва, че сме на около 200 милиона години от образуването на нов, подобен на Пангея суперконтинент, казват учените.

Има четири преобладаващи версии за това как ще се развива този суперконтинент, според изследователска статия, публикувана в Geological Magazine през 2018 г.

В първия сценарий предполагаме, че Атлантическият океан продължава да се отваря, докато Тихият океан продължава да се затваря. Тихият океан от своя страна е пълен със зони на субдукция или места, където океанските плочи потъват в континенталните плочи и след това в мантията на Земята. (Това също така е причината 80 процента от големите земетресения да се случват около ръбовете на Тихия океан, известен също като „Огненият пръстен.“)

В резултат на тази тектонична дейност Америка продължава да се отделя от Европа и Африка, което означава, че в крайна сметка те се разбиват в северната Антарктида и в крайна сметка в Африка, Европа и Азия, които вече ще са натъпкани заедно. Междувременно Австралия ще се присъедини към Източна Азия. Резултатът е един огромен мегаконтинент, наречен „Новопангея“ (гръцко-латински – „Нова Пангея“).

В сценария „Пангея Проксима“ (или „следващата Пангея“) Атлантическият, както и Индийския океан продължават да се разширяват, докато нови зони на субдукция не изтеглят отново континентите, което води до сблъсък между Евразия и останалите континенти. За да визуализирате крайния резултат, представете си пръстеновидна суша с малък океански басейн в центъра.

Тихият и Атлантическият океан са наистина стари – на огромните 200 милиона и 180 милиона години, съответно. И така, какво ще стане, ако и двата се затворят? В този случай ще се роди суперконтинентът „Аурика“ (дума от „Австралия“ и „Америка“).

„Предполагаме, че има само два океана, Атлантическия и Тихия. Но на Земята има повече възможности, като Индийския океан“, казва Жоао С. Дуарте, асистент по тектоника в Лисабонския университет в Португалия, който също е създател на хипотезата за Aurica.

„Възможно е да затворим както Атлантическия, така и Тихия океан, защото и двата са наистина стари“, казва Дуарте пред Popular Mechanics. Всичко, от което се нуждаем, е трети океан. Вече е там и това е Индийския океан, най-младият от групата, „само” на около 140 милиона години. Така че, ако Индийския океан се отвори в бъдеще, а Тихият и Атлантическият океан се затворят, всичките седем континента ще станат една голяма Аурика около екватора.

И накрая, теорията за „Амазия“ (от „Америка“ и „Азия“) спекулира, че Атлантическият и Тихият океан ще останат отворени, докато Северният ледовит океан се затваря. В този случай всички континенти с изключение на Антарктида ще започнат да се движат на север и ще се установят близо до Северния полюс. „В крайна сметка се оказвате с огромен океан около Северния полюс и Антарктида от другата страна“, казва Дуарте.

Изследване, публикувано в списание Geochemistry, Geophysics, Geosystems през юли 2021 г., изследователите са използвали 3D глобални климатични модели, за да симулират как подреждането на земята на Aurica и Amasia ще повлияе на нашия климат. Ако сте фен на постапокалиптичния дистопичен трилър на Netflix Snowpiercer, в който целият свят е замръзнал с изключение на влака, наречен Snowpiercer, който непрекъснато обикаля Земята, радвайте се.

Ако сценарият на Амазия засенчи останалите и всички земни маси са около Северния и Южния полюс, липсата на земя между тях ще наруши океанската конвейерна лента – постоянно движеща се система от дълбокоокеанска циркулация, която пренася топлина от екватора до стълбове, което прави стълбовете не само по-студени, но и покрити с лед през цялата година. „Целият този лед ще отразява топлината в космоса“, казва за Popular Mechanics Майкъл Уей, физик от Института за космически изследвания на НАСА Годард в Ню Йорк, който ръководи проучването от юли 2021 г.

Аурика, от друга страна, може да се окаже рай за сърфистите. „Този ​​суперконтинент ще бъде близо до екватора, така че вероятно ще бъде малко по-топъл и може би по-сух от днешната Земя“, казва Дуарте, който вярва, че Аурика е най-вероятният сценарий за суперконтинент, а Амазия – най-малко вероятният. По-топлата Земя (с три градуса по Целзий, според техните модели) може да доведе до разпространението на бразилски брегове, с красиви плажове с бял пясък, очарователни коралови рифове и комплекси от пясъчни дюни, но също и силни океански течения.

Все пак има уловка. Една заледена Амазия би унищожила почти всички форми на живот на Земята, щадяйки само живота в океана — Земята ще стане воден свят? Но това не означава, че по-балансирания Aurica няма да бъде жесток към много видове. „Много видове ще се сблъскат с ожесточена конкуренция и ще се бият помежду си за оцеляване, докато континентите се събират. Трябва да очакваме масови изчезвания“, казва Дуарте.

За Алекс Пулен, асистент по екологично инженерство и науки за земята в университета Клемсън в Южна Каролина, ние се сблъскваме с определени предизвикателства, когато се опитваме да погледнем дълбоко в бъдещето. Като начало нямаме представа как ще изглежда растителността след 200 милиона години. „Растенията оказват дълбоко влияние върху атмосферната химия, валежите, облаците и албедото (което е частта от светлината, която повърхността отразява)“, казва Пулен пред Popular Mechanics. „Освен това, след като континентите достигнат състояние на суперконтинент, емисиите на въглероден диоксид от вулканична дейност са голяма несигурност.

Освен това нямаме представа как ще изглеждат парниковите газове в бъдеще, нито знаем как океанската и атмосферната циркулация около Aurica и Amasia ще повлияят на тези парникови газове, продължава Пулен. „В моделите също не са включени аерозоли (микроскопични твърди или течни частици, суспендирани във въздуха или като газ), които са изключително важни за климата“, казва той.

Но Уей знае, че има много неща, които са извън нашето разбиране за прогнозиране, като се има предвид как злоупотребяваме с планетата. „Не можем наистина да разберем как изменението на климата или пълненето на океаните със замърсяване и пластмаса ще се отрази на планетата“, казва той. Той е песимист за хората, но не и за планетата. „През по-голямата част от последните четири милиарда години нашата планета е имала доста умерени условия на повърхността си, с изключение на няколко малки периода от време. Ние не разбираме напълно как планетата се е справила с това. Удивително е, нали?“ казва той. „Планетата вероятно ще се възстанови от злоупотребата, на която сме я подложили.“

Може би и хората ще оцелеят, но по по-развит начин. „Вярваме, че еволюцията винаги се движи в посока на подобрение. „Да, много сме интелигентни“, казваме ние“, обяснява Дуарте. „Може би в бъдеще ще има свръхинтелигентност, но това предполага, че интелигентността винаги е нещо добро“, продължава Дуарте. Има теории, според които интелигентните видове идват с товар от самоунищожаващ се багаж. „Имаме способността да създадем ядрени оръжия, които могат да убият цялото човечество“, казва Дуарте, намеквайки за продължаващата руско-украинска война. За да оцелее един постчовешки вид 50 до 250 милиона години в бъдещето, вие се нуждаете от нещо повече от интелигентност: трябва да живеете в хармония със заобикалящата екосистема, казва Дуарте.

Във всеки случай тези промени няма да дойдат през нашия живот, или в живота на нашите внуци, или дори в живота на 1000 внуци, както го казва Уей. Те обаче вече се случват. Не можем да го усетим, но всичко се променя – постоянно, фино, неусетно.

„Имаме образуване на нови планини на Земята. Имаме нови острови, които се генерират в Тихия океан от вулканизъм… Плочите все още се движат по планетата и има земетресение всеки ден някъде на планетата“, казва Уей. Вероятно сме по средата на голям планетарен преход и дори не го осъзнаваме.

Процеси