Живеем ли в мегавселена?

Астрономите, изследващи микровълновото фоново, или реликтово лъчение на Вселената откриха загадъчен „тъмен поток”. Авторите анализирали данните от сондата WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe). Апаратът изследва изпълващото Вселената реликтово лъчение от 2001 г. Смята се, че това лъчение е останало от времето на Големия взрив.

В хода на анализ на реликтовото лъчение по-рано е изяснено, че температурата на космическото пространство навсякъде е еднаква и е около 2,7 келвина. Новите данни от WMAP сочат, че на някои места температурата се отклонява от средната. Авторите изяснили, че тези отклонения „водят” към няколко галактични купа. Изследователите заключили, че тези купове се движат в определена посока и че това движение не е свързано с общото разширяване на Вселената.

Такова поведение не може да бъде обяснено в рамките на съществуващите физични теории. Учените смятат, че за него е отговорна някаква сила, чийто източник се намира извън пределите на видимата Вселена. Специалистите вече са кръстили откритото явление „тъмен поток” по аналогия с тъмната материя и тъмната енергия, които още не са открити експериментално, но се използват от физиците за обяснение на наблюдаваните взаимодействия в Космоса.

Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP). Изображение: NASA

Изследователите са предложили и възможно обяснение.

Според една от хипотезите в момента на Големия взрив са родени множество Вселени (мегавселена), които може да се представят като балони. Когато от момента на Големия взрив са изминали 1-36 секунди, един от тези балони е започнал да се разширява и е образувал нашата Вселена. Тъмният поток е следа на един от съседните „балони”.

Резултатите от новото изследване, продължило пет години, потвърждават предишните данни, получени в хода на тригодишно изучаване на реликтовото лъчение. За първи път учените споменават за движението на галактичните купове през 2008 г.