Животът наистина е кът

© NASA/Swift/Mary Pat Hrybyk-Keith, John Jones

Нашата Вселена може да е доста по-безжизнено и необитаемо място, отколкото се смяташе преди.

От приблизително 100 милиарда галактики в наблюдаемата Вселена само 1 от 10 вероятно е в състояние да поддържа сложен живот, подобен на земния.

Във всички останали случаи звездните взривове, известни като гама-експлозии, правят невъзможно съществуването на какъвто и да било живот освен микробни форми.

Учените отдавна мислят над това, могат ли гама-експлозиите да навредят на нашата планета. Експлозиите били открити през 1967 година с помощта на спътниково наблюдение, предназначено за установяване на изпитания на ядрено оръжие.

Гама-експлозиите биват два типа. Кратките гама-експлозии продължават по-малко от една-две секунди и най-вероятно протичат, когато две неутронни звезди или черни дупки се сливат.

Продължителните гама-изригвания продължават десетки секунди и протичат, когато масивните звезди колапсират и се взривяват. Това е значително по-рядко явление от кратките експлозии, но генерира 100 пъти повече енергия, озарявайки Вселената с гама-лъчи, които се явяват фотони с висока енергия.

Сама по себе си експлозията не убива живота на близките планети. Но учените смятат, че ако взривът протече достатъчно близко, гама-лъчите пускат верига от химични реакции, която е способна да разруши озоновия слой на атмосферата на планетата.

Когато защитата изчезне, смъртоносното ултравиолетово лъчение на звездата изгаря повърхността на планетата за няколко месеца или години. А това вече е достатъчно, за да провокира масово измиране на видове.

Някога астрофизиците смятали, че гама-експлозиите ще бъдат най-разпространени в тези области от галактиките, където звездите се образуват бързо от газовите облаци. Но последните данни показват, че картината е доста по-сложна – продължителните експлозии протичат основно в области на звездообразуване с ниско ниво на елементите тежък водород и хелий с ниска „металичност“.

Авторите на изследването – Цви Пиран от Еврейския университет в Йерусалим и Раул Хименес от университета на Барселона, оценили вероятността от поява на продължителни и кратки експлозии по цялата галактика с помощта на данни за средната металичност и разпределението на звезди.

Те открили, че много звезди се явяват истински убийци и шансовете Земята да е подлагана на въздействието на смъртоносните експлозии за последния милиард години са 50%. Някои астрофизици смятат, че именно гама-експлозия е станала причината за измирането, завършило периода ордовик – глобален катаклизъм, изтрил преди около 450 млн. години около 80% от видовете на Земята.

Учените не спрели дотук и оценили на колко силно въздействие от гама-експлозии ще се подлага планета в различни части на галактиката. Чистата плътност на звездите в средата на галактиките гарантира, че планетите на разстояние не повече от 6500 светлинни години от галактичния център в 95% от случаите са подлагани на въздействието на смъртоносни гама-експлозии за последния милиард години.

Изхождайки от тази информация, животът е възможен само във външните области на големите галактики (нашата Слънчева система е отдалечена от центъра на 27 000 светлинни години).

В други галактики положението е още по-лошо. В сравнение с Млечния път повечето галактики са малки и имат ниска металичност. В резултат 90% от тях се подлагат на прекалено чести продължителни гама-експлозии, така че живот на тях просто е невъзможен.

Но не може да се каже, тези 90% от галактиката са напълно безплодни – възможно е някъде да съществува микробен живот, устойчив към радиация. Както е известно, бактерии и нисши форми на живот са способни да преживеят събития от такъв мащаб, но за сложни форми гама-експлозиите биха станали своеобразен „бутон за нулиране“.

Анализът, изпълнен от изследователите, може да има практическо значение за търсенето на живот на други планети. В продължение на много десетилетия учените от Института SETI използвали радиотелескопи за търсене на сигнали от разумен живот на планетите около далечни звезди.

Но изследователите от SETI търсели основно в посока към центъра на Млечния път – именно там, където по същина гама-изригванията правят невъзможно съществуването на разумен живот. Вероятно си струва да се търси в противоположна посока, правят извод двамата учени.

Научната статия на астрофизиците ще бъде публикувана в изданието Physical Review Letters.