По време на сън мозъкът почиства „боклука”

По време на сън мозъкът активира механизмите на „измиване” на боклуците – продукти от жизнената дейност на клетките, в което вероятно се заключава основната функция на съня.

Тези данни ще позволят да се изработят нови методи на лечение на болестите на „мръсния мозък”, включително Алцхаймер, пишат учени от университета Рочестър в статия, публикувана в сп. Science.

„Възстановяващата природа на съня е обусловена от интензивното очистване на мозъка от странични продукти на нервната активност, натрупани по време на бодърстването”, отбелязва ръководителят на изследването Майкин Недергаард, цитиран от РИА Новости.

По-рано групата на Недергаард откри в главния мозък т.нар. глимфатична система – мрежа от канали, по които бързо циркулира гръбначномозъчната течност (ликвор), която измива продуктите от дейността на клетките.

Спящият мозък се нуждае почти от същото количество енергия, както и будният. Учените смятат, че това е свързано с изпомпването на ликвора, което вероятно ме може да протича едновременно с процесите на обработка на информацията.

„Мозъкът получава ограничено количество енергия и очевидно трябва да избира – бодърстване и съзнание или сън и изчистване. Това е като домашно парти – можете да посрещате гости или да изчистите къщата, но не можете да правите и едното, и другото едновременно”, пояснява Недергаард.

Изследователката и колегите й в експеримент с мишки наблюдавали процесите, протичащи в неувредения мозък с метода на двупротонна микроскопия. Оказало се, че при спящите мишки глимфатичната система работи 10 пъти по-активно. За времето на сън мозъкът на животните се избавя от бета-амилоида – вещество, чието натрупване води до болест на Алцхаймер.

В съня мозъчните клетки се смаляват с 60%, което облекчава придвижването на ликвор между тъканите. При събуждане клетките се увеличават и потокът на течност се ограничава. В спящия мозък е по-слабо активен хормонът норадреналин, който отговаря за бързата реакция на външни стимули. Учените смятат, че именно той регулира свиването и разширяването на мозъчните клетки в циклите сън – бодърстване.