Астрономи стесниха драстично търсенето на извънземен живот

Ивайло Красимиров

Учените може би търсят извънземен живот на грешните места. Астрономи изключиха цял клас от екзопланети от търсенето на живот. Изследването, публикувано в понеделник (19.08.19) в журнала Nature, е фокусирано конкретно върху една екзопланета LHS 3844b – малка, скалиста планета, която обикаля около подобна на слънцето звезда.

Студията отбелязва, че тази конкретна екзопланета е твърде гореща, за да поддържа атмосфера и учените предполагат, че подобните светове също са такива, съобщава Scientific American.

Дали тези скалисти, с подобни на земята размери екзопланети, обикалящи подобни на слънцето червени джуджета са добри кандидати за извънземен живот се дебатира от астрономите. Но настоящото изследване може да е забило последния пирон в ковчега, поне за онези планети, които обикалят звездите си толкова близо като LHS 3844b.

Изследването открива, че екзопланетата обикаля своята звезда подобно на Луната, обикаляща Земята – една и съща страна винаги е обърната навътре. Страната откъм звездата е с изпепеляваща температура от 767 градуса по Целзий, докато „тъмната“ страна е с повече от хиляда градуса по-студена със своите -273 С.

Ако екзопланетата имаше атмосфера, тези екстремни температури щяха да се балансират до една обща за цялата планета по-умерена температура. Но тъй като те не са се балансирали, учените заключават, че скалистите планети като LHS 3844b не могат да поддържат атмосфера и съответно живот.

„За да има живот, такъв какъвто го познаваме, трябва да има течна вода“, казва Абрахам (Ави) Льоб, астроном от Центъра по астрофизика на Харвардския Университет, пред Scientific American. “За да има течна вода, трябва да има атмосфера.”

Това е лоша новина за учените, които са фокусирали търсенето на извънземен живот до конкретния клас екзопланети, но в по-дългосрочен план помага на учените да стеснят търсенето. Ако не друго, това откритие дава по-добро разбиране на учените за това какво попада и какво не попада в т.нар. обитаема зона, която се изчислява на базата на дистанцията, на която екзопланетите обикалят около своите звезди и могат потенциално да поддържат живот.

„Откритието за липса на атмосфера на тази планета не означава, че е по-малко вероятно планетите в обитаемата зона да имат атмосфера“, казва Тифани Янсен, астроном от Колумбийския Университет, която не участва в изследването, пред Scientific American.

Лаура Крайдберг, друг астроном от Харвард, която е взела участие в изследването, казва че има надежда за тези планети. Така е защото факторите които създават и поддържат екзопланетарни атмосфери все още не са добре изучени. Надеждата е, че това ще се промени, когато влезе в употреба новият космически телескоп Джеймс Уеб.

„Ако сте извънземно, което разучава нашата Слънчева система и гледате Меркурий, бихте останали доста обезкуражени,“ допълва тя пред Scientific American.