Червен сос за Червената планета

Ивайло Красимиров

Учените от Heinz успешно отглеждат домати в почва, подобна на тази на Марс. Това е част от научен проект, като твърдят, че доматите са достатъчно сочни и сладки, за да се използват за направа на кетчуп.

Двугодишното сътрудничество между фирмата Kraft и космическия институт Олдрин на Технологичния институт във Флорида, доведе до „Marz Edition“ на известната марка червен сос.

Проектът има за цел да реши проблема с отглеждането на култури на Марс в неговата ръждива почва, която е безплодна и лишена от хранителни вещества.

С надежди за човешка колонизация на Червената планета през следващите няколко десетилетия, изследователите се интересуват все повече от превръщането на марсианската повърхност в обработваема земеделска земя.

Но не е толкова просто, колкото да поставите малко тор и да обработите земята, тъй като тънката атмосфера на планетата и изключително студените нощи означават, че няма достатъчно слънчева светлина, въздух и топлина за отглеждане на растенията.

Затова от Хайнц построили биокупол – „Redhouse“, на територията на космическия институт Олдрин и доставили в него 3,5 тона аналог на марсианската почва.

В тази запечатана стая изследователите са използвали LED светлини, за да възпроизведат средата на вътрешната ферма на потенциална бъдеща колония.

Марсианската почва е създадена по рецепта от 2006 г., направена от НАСА, като е предимно базалт с добавен железен оксид, силициев диоксид и други химикали, докато Redhouse поддържа доматените семена между 22°C и 28°C.

Проектът е бил успешен, казаха от Хайнц, и доматите са преминали проверка на качеството за включване в процедурата за производство на кетчуп.

„Толкова сме развълнувани, че нашият екип от експерти успя да отглежда домати в неизвестни условия от друга планета и да сподели нашето творение със света“, каза Кристина Кенц, главен директор по растежа на Kraft Heinz International Zone.

„От анализа на почвата от марсианските условия преди две години до прибирането на реколтата сега, това е пътуване, което е успешно, а Heinz Tomato Ketchup ще се наслаждават на този успех поколения напред,“ допълни Кенц.

За да отпразнуват успеха на проекта, от Хайнц пасираха партида от своите „марсиански“ домати и напълниха консерва буркан с неговото „безценно“ съдържание, след което го изстреляха в космоса.

Heinz Ketchup не е непознат за космоса, тъй като е бил постоянно сред доставяните продукти на Международната космическа станция (МКС) в продължение на много години.

Майк Масимино, астронавт на НАСА, който е бил на два космически полета и четири разходки, каза: „В космоса имаме поговорка „не става въпрос за храна, а за сос“ – космически можем да изберем каква храна искаме да ядем там горе но много от ястията бяха дехидратирани и малко меки, така че добрата доза сос винаги правеше ястията ни по-вкусни.

През 2016 г. екип от учени, ръководен от холандския университет Вагенинген, засади десет култури, включително домати, в подобна на Марсианска почва.

Крес, киноа и рукола също са били успешно отглеждани и е установено, че имат еднаква хранителна стойност с техните земни еквиваленти.

Тези опити дават оптимистични надежди на бъдещите колонисти на Червената планета.