Чудовищен облак унищожил динозаврите

© Beijing Planetarium / Jin Ma

Астрономите от Бисейската обсерватория в Япония са издигнали хипотеза, че причина за измирането на динозаврите може да е бил сблъсък на Земята с чудовищен галактичен облак, съобщава New Scientist.

Според учените под ръководството на Токухиро Нимура измирането на динозаврите може да е било предизвикано от гигантски молекулярен облак, обвил земята. Астрономите стигнали до подобни изводи, като открили аномални залежи на иридий с дебелина около пет метра на дъното на Тихия океан.

Учените смятат, че образуваното отлагане на извъънземни елементи с подобен размер може да е предизвикано от мъглявина от много плътен облак молекулярен газ и прах, през който е преминала Слънчевата система.

Според изчисленията, за да покрие Земята и да я потопи в ледников период задълго, подобен молекулярен облак трябва да е имал размери около 100 парсека.

„Такава среща и предизвиканите от нея глобални климатични изменения по-правдоподобно обясняват причината за масовото измиране на видове, отколкото удар от сблъсък на нашата планета с астероид“, казва Нимура.

Хипотезата е открила както критици, така и привърженици. Например учените от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА предлагат тя да се провери с търсене на радиоактивни елементи на дъното на океана, попаднали от Космоса.

Буквално преди дни друг екип учени също обяви своя хипотеза за масовото измиране на динозаврите. Според тях древните влечуги са унищожени от малария. Още една група изследователи са на мнение, че виновна за масовите измирания на Земята и по-конкретно на динозаврите може да е Планетата Х – предполагаем газов гигант в далечната периферия на Слънчевата система.