Чума покосила Римската империя

personal.psu.edu

Чумата, която се разпространила по целия свят в средата на XIX век, няколко столетия преди това е бушувала на територията на Римската империя и може да е провокирала нейния залез. До този извод са стигнали учени, анализирали ДНК на скелети на жертви на това заболяване.

Специалистите смятат, че бактерията Yersinia Pestis, предизвикваща болестта, известна като „черната смърт”, през VI в. е погубила около 100 милиона души. Според изчисленията на учените в своя пик чумата в Константинопол е отнемала живота на 5000 души дневно, а за цялото време на епидемията е измряло около половината от населението. Според някои истории щетите за империята са били толкова големи, че я са я направили достатъчно уязвима за мюсюлманските завоеватели в следващото столетие.

„Дълго време учените активно спореха за причинителя на пандемията. Само анализите на ДНК на костни останки сложиха край на препирните”, казва д-р Барбара Браманти от Института по антропология към университета в Майнц, цитирана от Daily Mail.

За да разгадаят тайната, изследователите изучили ДНК на 19 зъба, взети от останките на средновековно гробище в Бавария. Според специалистите резултатите показали, че бактерията Yersinia Pestis е била причинител на първата пандемия. Болестта по-скоро е пренесена в Италия от войската на византийския император Юстиниан I, който искал да върне загубените земи на Западната Римска империя и да възстанови границите й.

Експертите твърдят, че юстинианската чума е пресякла Алпите и е започнала да убива хора на територията на днешна Бавария. По-късно „черната смърт” се е разпространила из цяла Европа.