Доказателства, че Алцхаймер се предава

Алцхаймер се предава
Наслояване на бета амилоиди. Nephron via Wikimedia Commons
Димитър Димитров

Посмъртен анализ на 30 мозъка е предоставил доказателства за теорията, че болестта на Алцхаймер се предава, гласи ново проучване, публикувано в Swiss Medical Weekly.

Изследователите проучили мозъци на пациенти, които са починали от болестта на Кройцфелд-Якоб – рядко дегенеративно заболяване, причинено от инфекциозни приони, които представляват малки протеинови частици, чието разрушаване е почти невъзможно. Десетилетия преди да починат, на всички пациенти е била присадена дура матер – твърда мембрана, която защитава гръбначния стълб. Тя се взима от трупове и се присажда на хора, претърпели тежка травма на главата или сложна операция. Вероятно инфекциозните приони са донесени с трансплантаците. Това е причината за появата на болестта на Кройцфелд-Якоб.

Но в 5 от мозъците изследователите видели следи и от болестта на Алцхаймер – протеинови наслоявания, наречени бета амилоиди, които забавят функцията на мозъка. Пациентите са починали на възраст между 28 и 63 години – прекалено са били млади, за да се получат такива наслоявания.

Когато изследователите сравнили мозъците, при които се е развил Алцхаймер с тези на пациентите, починали от Кройцфелд-Якоб без присаждане на дура матер, открили, че по последните няма подобни наслоявания от бета амилоиди. На практика, това означава, че Алцхаймер се е предал на пациентите след трансплантацията на дура матер.

Резултатите от изследването съвпадат с тези от предишно проучване, публикувано в Nature през месец септември.

Изследователите обаче подчертават, че прионите и наслояванията не са инфекциозни, така че Кройцфелд-Якоб и Алцхаймер не се предават при нормални обстоятелства. Но изследването в крайна сметка се явява доказателство за това, че болестта на Алцхаймер може да се предава чрез трансплантации. Учените вярват, че откритията им ще помогнат за по-задълбоченото разбиране на основните причини за появата  на заболяването, а това от своя страна ще спомогне за намирането на по-ефикасно лечение.

Popular Science