Защо твоето ново сърце някой ден може да бъде изработено в космоса

Може ли апаратурата на Techshot да произвежда сърца в космоса?
Ивайло Красимиров

В не толкова далечно бъдеще може и да се намери решение на ужасно дългите и понякога безнадеждни списъци с чакащи орган за трансплантация от донори.

През 2017 г. общо в света са направени около 7600 сърдечни трансплантации, но хиляди са хората в списъците на чакащи за такава операция. За да помогнат за намиране на решение, някои учени гледат към космоса.

Екипи от лекари се опитват да направи 3D органи в лаборатория, но със смесени резултати. Проблемът е, че органите със сложни вътрешни структури като сърце и белите дробове, са склонни да се срутват под собствената си тежест.

Сега, вместо да ги подкрепят със сложни системи от скелета, някои учени се чудят дали няма да е по-добре да изпратят 3D принтер в космоса, при нулева гравитация, примерно на Международната космическа станция (МКС), за да отпечатат нужните сърца в пространството, съобщават от BBC News.

Това би било едно сближаване на космоса и медицината, което би могло да се окаже или мрачна глупост, или да оформи бъдещето на трансплантацията на органи.

Редица учени вече проучват идеята за 3D микрогравитационно печатане. Следващата стъпка ще бъде един стартъп, наречен Techshot, който си партнира с НАСА, за да разработи биологичен 3D принтер, който ще бъде изпратен на МКС през май.

Компанията планира да прави около една година експерименти, които ще определят колко добре работи принтерът в пространството. След това фирмата ще се фокусира основно върху развитието на сърдечни тъкани, според BBC News.

„След като тестовите ни протоколи бъдат завършени, ние ще отворим програмата и за външни изследователи, които искат да използват нашето устройство“, казва вицепрезидентът на Techshot Рич Болинг. След като всички тези тестове са направени, Болинг обясни, че компанията ще промени и оптимизира принтера си, преди да го изпрати обратно в космоса, за да изработва още по-сложни тъкани.

След като всичко се изпълни, Techshot се надява да произвежда сърца и други сложни органи за хора в нужда, казва Болинг за BBC News. Отпечатаните органи не само биха могли да намалят времето за чакане, но и Techshot се надява, че „напечатаните“ органи, използващи стволовите клетки на получателя, ще подобрят шансовете на тялото да приеме новия орган