Учени създадоха първото модулно тяло – живо същество, което не е живо

Ивайло Красимиров

Биологът Корнелис Власман си представя човешкото тяло като работеща биологична LEGO система. И неговата система за смяна на човешки органи с едно кликване оживява… ако желаете да дефинирате живота доста свободно.

В експеримент Власман създава ОСКАР, живо, органично същество, образувано от собствените му клетки, макар и функциониращо с помощта на технологията. И ако наличието на човешка система с джобен размер, изработена от органичен материал, не е достатъчно интересно, OSCAR е напълно модулен – ето откъде можете да започнете да мислите за светове, подобни на LEGO – като всяка част е взаимозаменяема, за да създадете уникални аранжировки.

Във видеото Власман показва как мозъчният му модул, който е напълно електрическо устройство, се свързва с белодробния му модул. Двата модула веднага започват да взаимодействат. Той добавя бъбречен модул и след това прикрепя два различни модула за крайници, които „започват да задвижват организма“.

Тъй като органичната материя започва да се плъзга по масата, това ви кара да започнете да се тревожите какво е намислил OSCAR. Власман казва, че този прототип, с кръвен поток и нервни сигнали, предавани през конекторите, променя човешкото тяло от затворена система в система с отворен код. „Ако даден орган се разболее, можете лесно да го замените с нов“, казва той, като същевременно предполага, че можете да надстроите тялото с допълнителен модул за крайници, ако желаете.

„Модулното тяло ще стане променливо и адаптивно към всякакви ситуации.“ Събирайки собствените си клетки, Власман прекарва години в изграждането на живия организъм. Експериментът показва силата на изследването на стволови клетки за трансформиране в човешка тъкан, като същевременно подчертава взаимодействието между технологията и човешкото тяло.

За да работи OSCAR, са необходими много повече от клетки, тъй като модулите в експеримента на Власман изискват електрически мозък. Все пак той смята, че това дава началото на нова вълна в грижата за човешкото тяло. Вместо да печата органи с акцент върху идентични копия за резервни части, той иска нещо различно. „Трябва да използваме тази възможност“, казва той, „не да поддържаме, а да предефинираме човечеството.“

Здраве · Технологии