Два небесни спектакъла за една нощ: лунно затъмнение и …

от ляво на дясно: фазите на пълното лунно затъмнение
Ивайло Красимиров

През юли ще имаме възможност да се насладим на две редки астрономически събития: пълно и продължително лунно затъмнение, а като бонус Марс ще изплува на небето.

Това няма да го преживеем повече, поне не в този живот: на 27 юли ще се състои най-дългото тотално лунно затъмнение на 21 век. В същия ден Земята ще изпревари червения Марс, при което ще се стигне до екстремно приближаване до тази съседна за нас планета. Червената планета ще бъде силно осветена и това ще е видимо през цялата нощ. Затова казваме, че юли предлага невероятно небесно шоу.

Пълнолунието през юли настъпва на 27-ми в 22,20 часа. Точно на този ден сутринта Луната ще достигне до точката на най – голямо отдалечение от Земята в своята орбита. Ако трябва да сме точни земният спътник ще бъде отдалечен на 406 220 километра от нас. Затова вечерта ще може да се види най-малката пълна луна за годината.

Кървава Луна

В 21,24 часа Луната ще влезе в сянката на Земята, защото тогава Земята ще  застане между Луната и Слънцето. Сянката на Земята ще премине през Луната. Тя първо ще покрие ръба, а после и цялата Луна ще се затъмни – ще видим тотално лунно затъмнение.

Тогава Луната ще се оцвети в слабо тъмночервено, защото не цялата слънчева светлина се засенчва от Земята – дълги светлинни вълни „квази заобикалят“ и оцветяват Луната в червено – явление, наричано от астрономите „кървава луна“. От 22,30 до 00,14 часа вечерта на 27 юли Луната ще попадне изцяло в сянката на Земята и ще наблюдаваме тоталното лунно затъмнение.

С излизането на Луната от сянката в 01,19 часа свършва видимата част на затъмнението. Следващото подобно мега лунно затъмнение е чак през 2123 година.

Как да наблюдаваме? С Celestron 76 mm Firstscope

Има опционален тъмен филтър, осигуряващ невероятна гледка на Луната!

Изключително лесната работа и забележителното оптично качество на много ниска цена правят този изненадващ телескоп чудесен избор, за да помогне на децата да се свържат с нощното небе. Ако имате търпение и тъмно място, тогава планети, небулати, звездни клъстери, няколко галактики и случайни комети са в обхвата на този телескоп.

За да работите с този телескоп, трябва само да поставите един от двата окуляра (20 mm или 4 mm) за широки и близки изгледи. 3-инчовата (76 мм) бленда на FirstScope е малка, но бързото фокусно съотношение на телескопа (3.95) дава на децата представа за обекти в дълбокото небе на тъмни (без луна) нощи. Обхватът може да привлече близо 120 пъти повече светлина от очите на детето, така че то може да хване фотоните на галактиката Андромеда, ако небето е достатъчно тъмно.

Телескопът достига максимално полезно увеличение от 180x; млад наблюдател може да различи пръстените на Сатурн и да проследи каньоните на Луната. Имайте предвид, че за наземно гледане обектите ще се появят с главата надолу, което може да бъде забавно за децата (и може да ги научи на урока за това, как работи оптиката).

Телескопът тежи само 2,3 килограма, така че лесно може да се вземе при пътувания до отдалечени места за наблюдение на звездите. (Пакетът не включва статив, така че е необходима стабилна външна маса.)

Оптичната тръба е украсена с имената на забележителни астрономи от цялата история, вдъхновяващи децата, дори когато инструментът седи на бюрата или рафтовете на закрито. Celestron 76 mm Firstscope