Границите на Слънчевата система: Нови Хоризонти прелетя край Ултима Туле

Художествена интерпретация на прелитането на Нови Хоризонти край Ултима Туле
Ивайло Красимиров

Небесното тяло Ултима Туле се намира на приблизително 6,5 милиарда км от Земята и се намира на „границата“ на Слънчевата система. Сега сондата на НАСА Нови Хоризонти (New Horizons) прелетя успешно покрай Ултима Туле.

Това е огромна стъпка за космическата изследователска наука, защото досега учените не са проучвали толкова отдалечено тяло. Сондата обаче изпълни рискованата мисия успешно.

Във вторник вечерта (1.1.19) експертите на НАСА потвърдиха успешното достигане на Нови Хоризонти до небесното тяло и успешното прелитане покрай него. Сондата е изпратила няколко сигнали до Земята в потвърждение на успешното изпълнение на мисията.

„Космическата сонда е в добро състояние“, казва шефът на проекта Алис Бауман. Учените сега очакват с нетърпение снимки и данни от сондата, която се движи със скорост от 50 000 км/ч.

Ултима Туле се намира в тъмния и студен регион в космоса известен като Кайперов пояс. Астрофизиците се надяват от данните на Нови Хоризонти да научат нещо ново за възникването на планетите.

Сигналът от Земята до Нови Хоризонти пътува 6 часа. Толкова се чака да дойде и отговорът на сондата.

„Никой от нас няма да забрави тази нощ“, заяви китаристът на Queen Брайън Мей, който е дипломиран астрофизик и наскоро издаде песен, посветена на Нови Хоризонти.

Ултима Туле се смята за уникален обект, защото представлява реликва от първите дни на Слънчевата система и вероятно съдържа информация за формирането на планетите.

Ултима Туле беше открит през 2014 с помощта на телескопа Хъбъл. Учените все още не знаят как изглежда обектът, дали има кратери или пък повърхността му е гладка, дали се състои само от единично тяло или пък са повече тела.

НАСА публикува в понеделник пикселизирана и неясна снимка на обекта, направена от разстояние от 2 милиона км, която развълнува изследователите, тъй като изобразява продълговат, а не кръгъл обект.

Сондата Нови Хоризонти трябва да е направила около 900 снимки по време на продължилото едва няколко секунди прелитане покрай Ултима Туле. Част от тези снимки трябва да се появи в следващите 3 дни.

През 2015 бяха публикувани снимки от прелитането на сондата покрай Плутон.

„До 90-те години човечеството нямаше представа за съществуването на Пояса на Кайпер“, казва Хал Уивър от изследователския център Джонс Хопкинс. „Най-накрая успяхме да стигнем до ръба на Слънчевата система, където нещата са такива, каквито са били в началото и почти не са се променили, както смятаме. Ще разберем това.“