Ултима Туле се оказа с вид на … снежен човек

Ивайло Красимиров

НАСА разкри нови, по-ясни снимки от далечния свят на Ултима Туле (Ultima Thule), най-отдалеченият обект, някога изследван от човечеството.

Малкият леден обект прилича на снежен човек на снимката, която е само първият от цял набор от данни, които космическата агенция се надява да получи от космическата сонда.

Картината е пристигнала, след като администраторите на проекта казаха, че са успели във високорисковата среща с мистериозното тяло, известно като Ултима Туле, в първите часове на Новата 2019.

Обектът се намира на около четири милиарда мили (6,4 милиарда км) в ледения район на края на Слънчевата система, известен като поясът на Кайпер.

Сега учените ще работят за получаване и проучване на всички данни, изпратени обратно от това необозримо разстояние, процес, който може да отнеме години.

1e8519277181ebe45b781782b68bf267

„Този образ е толкова подходящ за 2018 … Запознайте се с Ултима Туле!“ каза водещият изследовател Алън Стърн (на снимката долу), който показва новото ясно изображение на космическото тяло, заснето на разстояние от около 27 000 км с резолюция от 140 метра на пиксел.

„Досега оприличавахме обекта на кегла за боулинг, сега виждаме, че по-скоро е нещо като снежен човек“, казва д-р Стърн по време на брифинга на НАСА.

c6e83fe755c5e132e6fd2c78567247f5

„Това, което този космически кораб и този екип извършиха, е безпрецедентно.“

Повърхността на Ултима Туле отразява бледа светлина от Слънцето, а слънчевите лъчи са 1600 пъти по-слаби от тези на Земята.
Тялото е с дължина около 30 км и завършва собствената си ротация за около 15 часа. НАСА е нарекла по-голямата част на обекта Ultima, а другата, която е около три пъти по-малка – Thule.

b20df227c6c446a0ece367f46246093f

Преди около 4,5 милиарда години облак от замръзнали скали започва да обединява сили, като постепенно образува две тела – Ultima и Thule.

Забавяйки движението и въртенето си, двете части накрая са се докоснали една с друга, като по това време са имали „изключително бавна скорост – може би само няколко километра в час“, обяснява геологът на мисията Джеф Мур.

Ако такава среща се е случила между две коли на паркинг, казва той, никой шофьор няма да си направи труда да вика полиция. Двете части на обекта, според Мур, наистина просто „са се опрели една на друга.“

„Космическата сонда Нови Хоризонти (New Horizons) е като машина на времето, която ни връща към раждането на Слънчевата система“, казва Мур. „Виждаме физическо представяне на началото на планетарната формация, замръзнало във времето.“

Карли Наувет, друг изследовател на мисията, отбелязва, че „определено можем да кажем, че Ултима Туле има червен цвят“, може би поради радиационното облъчване на леда.

Цветът се вижда добре на първите цветни образи от Ултима Туле.