„Хъбъл” откри комета с шест опашки

© NASA / ESA / David Jewitt et al.

Космическият телескоп „Хъбъл” в хода на наблюденията на наскоро откритата комета P/2013 P5 е открил изключително необичайно явление – това небесно тяло се оказало не с една, а с шест прахови опашки, се казва в статия, дадена за печат в Astrophysical Journal Letters.

Кометите, за разлика от астероидите, се състоят основно от лед и замръзнали газове с примес на прах. Когато попаднат във вътрешните райони на Слънчевата система, ледът започва да се изпарява и кометата се сдобива с опашка, състояща се от газ и прах. Газовата (йонна) и праховата опашка може да са под ъгъл една към друга и тогава кометата се оказва притежателка едновременно на две опашки.

Дейвид Джуит от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и колегите му наблюдавали кометата P/2013 P5, открита в края на август по проекта PanSTARRS. Тя се отнася към кометите от Главния пояс, тоест не се отдалечава от Слънцето по-далече от орбитата на Юпитер. Голяма част от леда на такива комети вече се е изпарила, затова ги наричат също „активни астероиди”.

„Хъбъл” е провел серия наблюдения на кометата P5 на 10 и 23 септември и е направил 12 снимки с широкоъгълната си камера WFC3. На изображенията учените видели крайно необичайна картина – на кометата са „пораснали“ едновременно шест опашки, насочени на различни страни. За двете седмици между сеансите на наблюдение съществено се променили ъглите, под които се намирали те.

© NASA / ESA / David Jewitt et al.

Учените отбелязват, че тези „украшения” трябва да се състоят от прах, тъй като лед на тази комета по-скоро не е останал и неговото изпарение не може да избие частици прах от повърхността.

Друго възможно обяснение е сблъсък с второ космическо тяло, но наблюденията свидетелстват, че опашките са устойчиви в течение на дълго време, а значи удар отвън не може да ги е породил.

„Продължителният период на изхвърляне на прах може да бъде обяснен със загуба на маса поради нестабилно въртене. Смятаме, че кометата P/2013 P5 е била завъртяна до скорост на разпад от радиационното триене“, казват учените, цитирани от РИА Новости.