Има ли огнедишащи животни … дракони?

HBO
Ивайло Красимиров

Драконите имат най-добрата вградена защита: те могат да бълват огън, който превръща враговете им в овъглени люспи.

Но въпреки че историческата и съвременната литература е богата с драконови истории (да споменем само популярния сериал „Игра на тронове“), няма никакви физически доказателства, че тези легендарни същества са съществували.

Това дава отговор на въпроса има ли живи същества, които могат да бълват огън, като митичния дракон.

Краткият отговор е не, но има някои удивителни животни, които могат да изхвърлят от тялото си вредни изпарения, токсини и отровна слуз. Има дори хитри грабливи птици, които могат да разпръскват огън, за да могат да опушат и да направят вкусна плячката си.

Главната причина, поради която огнедишащите животни не съществуват е фактът, че един пламък може да причини лоши поражения на този, който го съхранява и издишва.

„Няма реални животни, които да са устойчиви на пламък,“ казва Рейчъл Кийф, от Университета на Флорида. „Има животни, които могат да устоят на свръхвисоки температури, като някои червеи, които могат да живеят при наистина безумни температури, но това не е огън“.

Този факт може да разочарова Денерис Таргариен, така наречената „Майка на драконите“ от „Игра на тронове“ на HBO, както и нейните огнедишащи деца – Драгон, Визерион и Регал (Drogon, Viserion и Rhaegal), но все пак има много животни, подобни на дракони.

Например, плюещата кобра, група, която включва няколко вида кобри, които плюят ослепяваща отрова от зъбите си, когато са застрашени. Или тропическите африкански скорпиони от рода Parabuthus, които могат да изхвърлят силно токсична отрова ако са застрашени.

И макар да не е толкова страховит, колкото огнедишащ дракон, северният шипоопашат гекон (Strophurus) може да изстреля някаква гадна миризма от опашката си, за да изплаши хищниците.

„Това вещество не е токсично. Това е просто груба заплаха“, казва Кифe, който е съавтор и илюстрира предстоящата книга „Антропология на драконите: глобална перспектива“.

Други животни със защити, излизащи от техните вътрешности, са скунксът и бръмбарът бомбардировач (Pheropsophus jessoensis), които пръскат токсичен химически коктейли, когато са застрашени. Газовете изпускани от тези бръмбари са толкова мощни, че могат да предизвикат жаби, които са налапали бръмбарите, да ги повърнат. Това е точно това, което бръмбарите искат, за да оцелеят.

Когато обаче става въпрос за битка с огън, австралийските хищни птици вземат първа награда. Известно е, че три вида от тези хищници – черни хвърчила (Milvus migrans), летящи хвърчила (Haliastur sphenurus) и кафяви соколи (Falco berigora), използват горските пожари, като изведнъж грабват тлеещи треви или клони с ноктите си. След това птиците използват огъня, за да подпалят нови пожари на друго място, които от своя страна опушват малки бозайници и различни насекоми, които птиците могат да ядат.

А що се отнася до действително огнедишащите животни, изглежда, че те са ограничени до нашето въображение.

„Само имайте предвид, че този издишващ дим слон не е някакъв хибрид на дракон. Най вероятно е изял някои парчета дървени въглища и след това издухва пепелта от разпадналите се въглища“, обяснява биологът Варун Госвами от Индия.