Имунната клетка „Х“ е напълно нов тип клетка. Може да задейства диабет тип 1

Ивайло Красимиров

Учени са открили мистериозна популация от неизвестни досега клетки, дебнещи в човешкото тяло, според ново проучване.

Енигматичният нов клетъчен тип, наречен „имунна клетка X“, може да действа като два други типа клетки. А тази хибридна клетка може да предизвика диабет тип 1.

Учените дълго време вярваха, че хибридни клетки като тези не могат да съществуват. „Популацията на тези клетки вероятно е малка; може би по-малко от 7 на всеки 10 000 бели кръвни клетки, но те могат да играят огромна роля в развитието на автоимунитета“, казва съавторът на проучването Абдел-Рахим А. Хамад, доцент по патология в Университета по медицина Джонс Хопкинс, в Балтимор.

„Тези клетки са много редки, но ние смятаме, че са много мощни“, каза Хамад пред Live Science.

Обикновено белите кръвни клетки патрулират в тялото, поглъщайки чужди нашественици, като бактерии или вируси. След като погълнат тези нашественици в миниатюрни фрагменти, белите кръвни клетки показват един от тези усвоени фрагменти или антигенът, върху своята клетъчна повърхност.

Два вида бели кръвни клетки – „В“ и „Т“, са невероятно мощни инструменти в арсенала на имунната система. „В“ клетките произвеждат милиарди индивидуализирани антитела, които уникално се свързват със специфични антигени. Убийствените „Т“ клетки унищожават клетките, които показват специфични антигени, и двата вида – „В“ и „Т“ клетките могат да се активират взаимно, създавайки мощен цикъл за обратна връзка.

Ключов за всички тези процеси е специален протеин, който се намира на външната повърхност на имунните клетки, наречен основен хистосъвместим комплекс (major histocompatibility complex или MHC), където се свързва антигенът. „В“ клетките свързват антигена с МНС, а рецепторите върху „Т“ клетките след това свързват този МНС-антигенен комплекс и активират самите „Т“ клетки.

При автоимунни заболявания този процес се обърква и собствените клетки на тялото заблуждават, че са чужди врагове. При диабет тип 1 имунната система безмилостно унищожава бета клетки в панкреаса, които правят хормона инсулин. Без инсулин тялото не може да използва енергията в храната и човек в крайна сметка ако не получи инсулин ще умре.

Но какво първоначално предизвиква тази атака и как тя става неудържима? Как става така, че тялото по някакъв начин вижда самата молекула на инсулина като чужда и това задейства унищожаването му и предизвиква диабет тип 1. А хората с висок риск от заболяването, често правят малко по-различни версии на протеините на МНС.

„Но това беше пъзел, защото инсулинът не се свързва добре с тези високорискови версии на MHC, което означава, че теоретично той не трябва да предизвиква силна автоимунна атака“, казва Хамад.

В новото проучване, публикувано в списание Cell, Хамад и неговите колеги откриват потенциалния виновник за това поведение. Използвайки кръвни проби, както от здрави хора, така и от тези с диабет тип 1, както и компютърни симулации на „В“ и „Т“ клетки, екипът открива съществуването на „X“ клетка, която има рецептори както на „В“ клетки, така и на „Т“ клетки.

„X“ клетката изглежда е изключително мощен двигател на автоимунитета. Тя излъчва антитела, които силно активират „Т“клетки в проби от хора с високорисков МНС. Това задейства „Т“ клетките, които са настроени да атакуват бета клетките на панкреаса, за да започнат да се делят като луди, обяснява Хамад.

Екипът намира доказателства за тези така наречени „самореактивни X клетки“ в кръвни проби от хора с диабет тип 1, но не и при здрави контроли.

„Резултатите са интересни, но те не могат да бъдат цялата история, защото очевидно има задействащи фактори и от околната среда за диабет тип 1“, казва Матиас фон Херат, директор на Центъра за изследвания на диабет тип 1 в Института за имунология в Ла Джола, който не участва в изследването.

Нещо повече: „Не знаем дали има една отделна, специфична клетка, която е отговорна“, казва фон Херат пред Live Science.

„За да се обясни по-добре ролята на „X“ клетките, следващите проучвания трябва да се опитат да намерят тези измамни хибридни клетки в конкретна част на тялото, свързана с болестта – като панкреаса или лимфните възли“, добавя фон Херат. Бихме искали също така да знаем, колко от тях дебнат в тялото, казва той.

И има още една възможност: тези „X“ клетки изглеждат като „B4 и „T“ клетки, защото всъщност са тези две клетки, а не са нов, свръх мощен тип клетки.

Учените биха искали да проверят дали тази „X“ клетка, която изглежда като една клетка с две роли – всъщност не са наистина две „клетки в плътна прегръдка“, каза фон Херат.

Дори ако хибридната клетка не е цялата история зад диабет тип 1, „дори намирането на една клетка от определен тип, която би била основен виновник в някои случаи, би било голям напредък в лечението на заболяването“, казва фон Херат.