Истински живот кипи под ледовете на Антарктида

© British Antarctic Survey

От момента, в който се появили първите описания на антарктическите езера под ледовете, учените се интересуват от формите на живот, които биха могли да съществуват (и дори да не се чувстват зле) в тези уникални и слабо изучени среди.

Необичайното съчетание на селекционния натиск и изолацията от останалата биосфера е могло да доведе до необичайна адаптация и невиждани особености на физиологията. Освен това има шанс да се открият реликтови популации, които необратимо са изчезнали на други места.

И ето, накрая са публикувани първите резултати от микробиологичния анализ на образците, получени от отлагания на такова езеро.

Получаването на проби от езеро под ледовете и до днес е изключително трудна задача, затова учените от Британската антарктическа служба, както и университетите на Нортъмбрия и Единбург (Великобритания) избрали езерото Ходжсън на Антарктическия полуостров, разположено на края на топящ се ледник.

В края на последния ледников период то било покрито с над 400 метра лед, а днес са останали само 3-4. Езерото не е голямо, 1,5 х 1,5 км, а дълбочината му достига 93 метра.

Разбира се, това не е езерото Восток, което е останало скрито от външния свят няколко милиона години. Тук иде реч само за стотици хиляди години (утаечният слой на такава възраст лежи на дълбочина 3,2 м), така че сензацията не е чак толкова голяма, но първите си остават първи.

Учените подчертават, че са очаквали всичко, но обемът на биомасата и нейното разнообразие определено ги учудили. Микроорганизмите се оказали характерни за различни местообитания, тоест не може да се каже, че те са строго полярни, нискотемпературни, пресноводни или морски. 23,8% били актиномицети, 21,6% – протеобактерии, 11,6% – хлорофлекси. Останалите 23% са неизвесни на науката. Очевидно това е разнообразна екосистема с огромен потенциал.

Съобщава се също, че около 1% от бактериите може да се отгледат и изучат в лабораторни условия във всички подробности.

От това следва, че ни чакат вълнуващи открития на най-неочаквани начини за оцеляване в толкова екстремни условия в присъствието на кислород и при неговото отсъствие. Мнозина от нас точно в този момент си мислят за други планети и спътници. И правилно.

Изучаването на формите, които са приели живота в Антарктида, едва започва. Опитът на британците да се доберат до подледното езеро Елсуърт завърши с неуспех. Американската експедиция, постарала се да открие нещо интересно на края на друг топящ се ледник, засега не се е отчела с резултати в рецензираните издания (макар че успя да вдигне малко врява). Руските специалисти, анализиращи пробите от лед близо до повърхността на Восток, вече разказаха за открити признаци на живот, но някои чужди експерти се усъмниха в чистотата на експеримента.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Microbial Ecology and Diversity (PDF).

Източник: British Antarctic Survey