Изкуствените крайници придобиват сензорни усещания

Един ден протезите няма да се различават от истинския крайник.
© Revolutionizing Prosthetics, DARPA

Човешката ръка е много сложна, затова нормалното й управление е възможно само при фина обратна връзка и чувство за осезание.

Поради тези причини дори най-съвършените и подвижни протези не могат да дадат свобода на действията.

Ново изследване на учените от Чикагския университет е в основата на чувствителните към докосване протези, които в режим на реално време ще предават сензорна информация от изкуствения крайник към мозъка.

„За възстановяването на сензорните двигателни функции на ръката е необходимо не само да заменим сигналите, изпращани от мозъка към крайниците, но и да възстановим импулсите, които изпращат нервните клетки на ръката към мозъка. Смятаме, че ключът към успеха е разбирането на механизма на предаването на сигналите в здравия организъм. С тази информация може да се опитаме изкуствено да възпроизведем модела на невронната активност по пътя на стимулиране на главния мозък”, казва водещият автор на изследването Слиман Бенсмая, доцент от катедрата по биология на организма и атаномия в Чикагския университет.

Бенсмая и екипът му са сътрудници на проекта Revolutionizing Prosthetics („революционно протезиране”), подкрепян от американската агенция DARPA. Този проект е насочен към създаването на модулни изкуствени ръце, които позволяват възстановяване на пълен контрол над движенията на механичните ръце, както и връщане на чувството за осезание на човека.

Чикагските медици преди всичко искат да създадат съвършена система, която би позволила да се възстанови сензориката. След като провели серия експерименти с маймуни, за да установят чия сензорна система прилича на нашата, Бенсмая и колегите му открили схемата на невронната активност, с която се осъществява управлението на крайниците.

Първата серия експерименти била насочена за определяне на разположението на лъчите неврони, отговорни за усещането за докосване в конкретна част на ръката. Животните се научили да определят няколко форми на физически контакт с пръстите. След това изследователите включили електроди към участъците от главния мозък, които отговарят за усещането на всеки пръст. Така те заменили физическите докосвания с електрични импулси, изпращайки сигнали в определени зони на мозъка.

Във втората серия експерименти учените се съсредоточили върху възпроизвеждането на усещането за натиск. За това те разработили алгоритъм, генериращ количеството ток, което би предизвикало необходимото усещане за натиск.

Новата технология ще върне чувството за осезание на липсващия крайник.