Израелската сонда се разби при опита да кацне на Луната

Израелската сонда Берешит се разби на Луната
Ивайло Красимиров

Израелският космически кораб Берешит пътува в продължение на 7 седмици. Израел искаше да стане четвъртата нация извършила кацане на Луната. При маневрата за кацане обаче отказа най-важният мотор в последната минута.

Планираното кацане на израелската сонда се провали. „Не успяхме да кацнем успешно“, заяви представител на израелската неправителствена организация SpaceIL. Все пак Израел успя да се превърна в седмата нация, която успява да стигне лунната орбита.

По данни на SpaceIL основният мотор на Берешит е отказал по време на маневрата за кацане. В резултат комуникацията със сондата е била изгубена.

Израел се надяваше да се нареди редом до Русия, САЩ и Китай, които са единствените държави кацали на Луната. Това беше първата частно финансирана мисия от подобен тип.

„Днес сме особено горди“, каза премиерът на Израел Бенямин Нетаняху в контролния център в Яхуд, в близост до Тел Авив малко преди фаталната маневра. „Това е важна стъпка за човечеството и гигантска крачка за Израел.“

Сондата беше от една седмица в орбита около земния спътник, по което време успя да направи серия от важни маневри. Кацането в района на „Морето от радост“ (конкретен сектор на Луната) трябваше да бъде направлявано от най-оптималната точка.

Сондата стартира своето космическо пътешествие на 22 февруари от Кейп Канавърал във Флорида. Тя беше изведена в околоземна орбита с ракета Falcon – 9 на SpaceX (Илън Мъск).

Берешит, с тегло 600 кг и височина около 1,5 метра, трябваше да забие изреалеския флаг на Луната и да изследва магнитното поле.