Как да се спаси крайбрежната линия от покачващите се води?

Ивайло Красимиров

През последните 100 години морското равнище се е повишило между 17 и 23 см в световен мащаб, като половината от увеличението се е случило през последните три десетилетия, според НАСА.

С около 40 процента от световното население, живеещо в крайбрежните райони, приливите и отливите непрекъснато заплашват домовете на хората, твърдят изследователи от Масачузетския технологичен институт.

Статичните физически бариери и продължаващото крайбрежно драгиране просто няма да разрешат проблема, казват учените. Затова тяхната цел е „да работят със силите на природата, да ги впрегнат да изграждат, а не да унищожават“.

Наред с фирмата за устойчиво развитие Invena, учените са създали система от подводни структури, които използват енергията на океанските вълни, за да преразпределят слоевете пясък. В крайна сметка те се надяват могили от пясък да прераснат в нови острови или да помогнат за възстановяване на бреговата ивица в засегнатите райони, тъй като морските нива продължават да се покачват.

От 2017 г. изследователите изпробват теорията си в лаборатория. Те са изградили два вълнови резервоара, за да видят как тяхната концепция ще издържи в различни вълнови условия, поведение на пясък и геометрия. В по-големия резервоар, робот изпомпва вълни с различни честоти и интензитет, за да се види как всеки от тях ще повлияе на дисперсията на пясъка. В по-малкия резервоар изследователите изпробват различни пясъчни образувания, пулсации, дюни и други структури.

В рамките на минути, но понякога само и за секунди, учените могат да генерират пясъчни шарки, които да съответстват на условията в реалния свят. В този случай те съчетават опитите си с двата преобладаващи сезона на Малдивите, за да започнат разгръщането на своите структури в реалния свят. В крайна сметка те използват най-добрите си тестови настройки в реални експерименти през февруари и ноември 2019 г.

При първия експеримент на терен, екипът инсталира два мехура под вода. Тези торби са широки около 3 метра, пришити с тежко платно и пълни с пясък. Изследователите ги използвали на Малдивите като изкуствени рифове. Когато вълна преминава над тези мехури, те създавали прилежащи натрупвания от пясък пред тях (отстрани по-близо до плажа), които с времето ставали все по-големи.

Около 6 месеца по-късно, при второ пътуване до Малдивите, изследователите инсталират своя втори полеви експеримент. Чрез сателитни изображения те събират данни за въздействието на своята работа, изследвайки как мехурите са помогнали за изграждането на нови участъци от пясък. След тази инсталация учените са видели около 0,5 метър натрупване на нов пясък в район от 20 до 30 метра.

„Това са ранни, но обещаващи резултати, които са част от много по-дългосрочен проект, в който се стремим да продължим да тестваме тези подходи в Малдивите и различни други места по света“, казват учените. „Нашата цел е да създадем система от потопяеми структури, които да могат да се адаптират към динамичните метеорологични условия, за да растат по естествен начин и да възстановят нашите брегови линии“.

В крайна сметка с повече тестове учените биха искали да очертаят подхода си и към други места по света за да възстановят силно населени крайбрежни линии, като Ню Йорк, както и бреговете на най-уязвимите островни държави.

Публикувано в списание Popular Mechanics.

Климат