Как от Марс да направим втора Земя

Докато марсоходът „Кюриосити” (Curiosity) изяснява земни или марсиански органични молекули е открил, експертите на НАСА работят над проект по създаването на Марс на условия, годни за живот.

Идеята да се превърне Марс във втора Земя постепенно преминава от фазата на фантастиката към теоретични разработки. Този хипотетичен прогрес дори е получил името „тераформиране”. Миналата седмица американските медии, включително New York Times, съобщиха за идеята на Кристофър Маккей, експерт по Марс от Изследователския център „Еймс” на НАСА.

Според него, за да „цъфтят ябълки на Марс”, е необходимо първо да се покачи температурата и да се създаде атмосфера, от която тези ябълки да вземат въглероден диоксид и да изпусках живителен кислород. За тази цел на Марс може да се организира глобално затопляне. Негов катализатор може да са фабрики, генериращи парникови газове, такива като хлорфлуорвъглеводороди и перфлуоровъглероди, забранени за изпускане в земната атмосфера от Киотския протокол.

Тези фабрики ще използват химическите съединения, получени от марсианската почва и атмосфера. Всеки такъв комплекс ще представлява грандиозно съоръжение, потребяващо толкова енергия, колкото произвежда една АЕЦ. По сложност и разходи тази идея все още изглежда фантастична, но е напълно осъществима.

Избора на хлорфлуорвъглеводороди и перфлуоровъглероди Маккей обяснява с това, че като свръхпарникови газове те дълго не се разпадат и от тях няма нужда да се чисти атмосферата, когато дойде моментът за първите живи организми – двата газа са напълно безвредни.

Според изчисленията на учения сто такива фабрики при непрекъсната 100-годишна работа ще могат да повишат температурата на Марс с 6-8 градуса. Това все още няма да е достатъчно, но за въглеродния диоксид, покриващ с дебела шапка Южния полюс на Марс, те ще станат повод за началото на интензивно изпаряване. И в този момент вече може да се забрави за фабриките за парникови газове – грижата за глобалното затопляне ще се поеме от самия Марс.

Неговата полярна шапка е способна да нагрее атмосферата до плюс 70 градуса Целзий, така че е възможно в края на този многовековен период хората да се замислят за създаването на по-комфортни температури.

Разбира се, нещата не са толкова прости. Трябва не само да се създаде атмосфера, но и да се направи всичко възможно тя да не се загуби. Както се смята днес, преди милиарди години Марс е загубил газовата си обвивка, защото той собствено магнитно поле и атмосферата просто е издухана от планетата от слънчевия вятър.

Как ще се справят с този проблем тераформерите на бъдещето, не е ясно – ще успеят ли да създадат изкуствено магнитно поле, или ще инициират тектонски процеси с изригване на вулкани, пълнещи атмосферата, или ще пренастроят парниковите фабрики за генериране на други газове. Но може и да не са необходими толкова радикални мерки. Възможно е слънчевият вятър вече да не е този, който е бил преди милиарди години, и вече да не е толкова опасен за атмосферата.

Източник: Gazeta.ru