„Кеплер“ откри хилядната екзопланета

© NASA

Учените потвърдиха хилядната екзопланета от списъка с потенциални кандидати, открити от телескопа „Кеплер“. До днес са известни общо 4000 такива кандидати. Работата е приета за публикация в The Astrophysical Journal, съобщава Phys.Org.

„Кеплер“ търси планети, изучавайки изменението в яркостта на звездите. Когато планетата преминава пред звезда, яркостта на светилото се снижава, докато планетата не премине. Ако изменението на яркостта на звездата има периодичен интервал, това е признак, че около звездата се върти планета.

В новата работа, използвайки данните от „Кеплер“, учените са проверили поредните 8 кандидати, предложени от телескопа. Всички те се оказали планети.

Две от тях – Kepler-438b и Kepler-442b, имат диаметър един път и половина по-малък от земния. Планетата Kepler-438b, която е с 12% по-голяма от Земята, се намира на 475 светлинни години и прави пълно завъртане около своята звезда за 32,5 дни. Kepler-442b, намираща се на 1100 светлинни години, е с 33% по-голяма от Земята и прави един оборот около звездата си за 112 дни.

Три от осемте екзопланети се намират в потенциално обитаемите зони – на такова разстояние от своите звезди, че на повърхността им може да съществува вода в течно състояние. Две от трите екзопланети вероятно се явяват скалисти, както Земята.

Телескопът „Кеплер“, създаден специално за търсене на екзопланети, е провеждал наблюдения в продължение на 4 години, след което излезе от строя. За това време той е увеличил броя на планетите, потенциално годни за живот, от 554 до 4175.

Откритията на „Кеплер“ ще помогнат да се оцени колко често скалисти планети като Земята се срещат в потенциално обитаемите зони, което е една от ключовите точки за разбирането на нашето място във Вселената.