Кораби и самолети ще се движат с вода от океана

© U.S. Navy

Нови технологии ще подсигурят гориво на флота, без необходимост от верига за доставка и покупка на нефт.

Пускането на военни кораби в открито море е сложен и дългогодишен процес. Американската Военноморска изследователска лаборатория (Naval Research Laboratory, NRL) планира да облекчи този процес с получаване на гориво непосредствено от морската вода.

Учените възнамеряват да създадат ефективен каталитичен процес, превръщащ CO2 и H2 в течно въглеводородно гориво. Така военните кораби ще могат да си произвеждат гориво с марка JP-5 директно в морето и да осигуряват гориво за реактивните самолети и корабните турбини.

През 2011 финансова година ВМС на САЩ са закупили почти 2,2 млрд. литра гориво за военния флот. Това огромно количество трябвало да се разпредели по цял свят – в регионите на базиране и патрулиране на американски кораби.

Учените от NRL разработили и успешно демонстрирали технология за възстановяване на въглеродния диоксид, разтворен във водата, извличане на водород с помощта на електрохимична клетка и превръщането на CO2 и H2 във въглеродно гориво. В перспектива въз основа на дадената технология ще се създаде реактор, който ще подсигурява флота с гориво.

В процеса на „вълшебното превръщане” се използват каталитични реакции, подобни на тези, които се прилагат в синтеза на Фишер-Тропш. Благодарение на иновационните технологии за производството на катализатор желязо учените от NRL са подобрили ефективността на извличане на CO2 до 60%, отбелязва cnews.ru.

Концентрацията на CO2 в океана е около 140 пъти повече, отколкото във въздуха. Специалистите от NRL са разработили двуетапен процес за превръщане на морската вода в течни въглеводороди. На първия етап с катализатор желязо от водата се добиват 60% въглероден диоксид, като се възпрепятства образуването на метан в полза на олефини.

На втория етап олефините се подлагат на олигомеризация (химичен процес, който преобразува мономерите, молекули с ниска молекулна маса, в съединения с по-висока молекулна маса) в течност, съдържаща специфични въглеводородни молекули (C9-C16). Получената течност с помощта на катализатор никел се превръща в готово гориво.

Според военните специалисти горивото от морска вода ще струва 3-6 долара за галон (около 1 долар за литър), което е сравнимо със сегашната пазарна цена на изкопаемото гориво.