Космическите пътувания могат да бъдат опасни за ставите

Ивайло Красимиров

Мишки, прекарали един месец на борда на руски космически кораб, развиват ранни признаци на разрушаване на хрущяла, което предполага, че намалените биомеханични усилия в пространството влияят върху мускулно-скелетната система, показва ново проучване.

И макар да е прекалено рано да се пренася това откритие и върху хора, изследователи от болницата „Хенри Форд“ в Детройт, САЩ, казват, че доказателствата за подобна връзка са „ясни“.

„Ние вярваме, че това разпадане на ставната тъкан се дължи на пълното разтоварване на ставите, причинено от почти липсващата гравитация в космоса“, казва водещият автор Джейми Фицджералд, ръководител на отделението по мускулно-скелетната генетика в болницата.

„Ако това се случи на хората, ако им се даде достатъчно време в космоса, това ще доведе до големи проблеми със ставите“.

С финансиране от НАСА Фицджералд и колегите му анализирали молекулярните промени в хрущялите на мишки, които прекарали 30 дни на борда на безпилотен руски космически кораб Bion-M1.

Резултатите са сравнени с контролни мишки, наблюдавани на Земята през същия период.

Видеоклиповете показват мишките, „плаващи“ в пространството без гравитация да се опитват да се задържат за решетката вътре в заграждението.

Фицджералд казва, че произтичащото от това раздробяване на хрущяла, е в съответствие с промените, свързани със заболяването остеоартрит. За сравнение, мишките на Земята не показали видима деградация на хрущяла.

„Когато няма гравитация, която да тегли надолу хрущяла, той не е в състояние да запази структурата си, своя интегритет“, казва той. „На Земята, всеки път, когато направиш стъпка за да ходиш, „зареждаш“ този хрущял. В космоса това липсва“.

С плановете си да праща хора на Марс, НАСА очевидно е заинтересована да знае какви предпазни мерки трябва да се вземат,, за да се защитят човешките колене.

„Най-вероятно вече има някои специалисти и опитни пилоти, които изпитват известна степен на увреждане на хрущяла в следствие на полетите си“, казва Фицджералд.

„Тъй като хрущялът при хората не се възстановява лесно, връщането на Земята може потенциално да доведе до дългосрочни здравословни проблеми на хората прекарали достатъчно дълго време в космоса.

Изследването е публикувано в списание Microgravity.