На Титан духат полярни ветрове

© Steven Hobbs (Brisbane, Queensland, Australia)

Планетолози откриха полярни ветрове на Сатурновия спътник Титан. Тази луна има въглеродна атмосфера и се явява един от основните кандидати за наличието на извънземен живот.

Резултатите от изследванията на учените са публикувани в сп. Geophysical Research Letters, съобщава информационна агенция UPI.

Изследователите са обобщили данните, събирани в продължение на седем години от инструмента Plasma Spectrometer (CAPS) на автоматичната междупланетна станция „Касини“ (Cassini).

CAPS е открил въглеводородни потоци на полюсите на Титан. Учените са установили, че ветровете възникват в резултат на взаимодействието на атмосферата на спътника с магнитното поле на Сатурн и слънчевата радиация. По думите на изследователите аналогично явление се наблюдава на полюсите на Земята.

Атмосферата на Титан основно се състои от азот и метан, а нейното налягане на повърхността на луната е с 50% по-голямо от земното.

„Данните от CAPS, получени преди няколко години, показаха, че горната част на атмосферата на Титан губи около седем тона въглеводороди и нитрили всяко денонощие, но не посочваха причините. Нашето изследване обяснява защо се случва това“, казва водещият автор Андрю Коутс.

Титан, заедно със Земята, Венера и Марс, се явява едно от четирите каменисти сферични тела в Слънчевата система с плътна атмосфера. На Сатурновия спътник, както смятат учените, има въглеводородни океани, морета и реки, а също падат дъждове. Новото изследване потвърждава хипотезата, че физиката (но не и химията) на атмосферата на Титан много прилича на земната.

Мисията „Касини-Хюйгенс“ (Cassini-Huygens) е съвместен проект на НАСА и Европейската космическа агенция. Основната ѝ цел е изследване на Сатурн, неговите пръстени и най-големия спътник на планетата – Титан.

Космическият апарат и спускаемият модул са изстреляни на 15 октомври 1997 г. от Кейп Канаверъл във Флорида, а на 1 юли 2004 г. влизат на орбита около Сатурн. На 25 декември 2004 година от спътника се отделя сондата „Хюйгенс“, която на 14 януари 2005 г. се спуска на повърхността на Титан, припомня Lenta.ru.