Кучетата усещат магнитния полюс

Ивайло Красимиров

Ловните кучета използват не само обонянието си, за да намерят път към стопаните си на десетки километри, установиха изследователи. Оказва се, че тези четириноги навигатори може да усетят магнитното поле на Земята и да го използват като компас, отчитат учените.

Тази способност, наречена магниторецепция, е често срещана при много животни, включително някои видове китове, делфини и морски костенурки. Сега ново проучване, проведено в Чешката република и подробно описано в списанието eLife, предлага да се добавят поне някои ловни кучета към този списък.

„Това „чувство“ е извън нашето собствено човешко възприятие и затова е много трудно да разберем значението му за животните“, заяви изследователят и съавтор на проучването Катержина Бенедиктова (Kateřina Benediktová) от Чешкия университет на науките за живота в Прага. Тя е аспирант в лабораторията на Хинек Бурда, друг автор на изследването.

Сегашната работа се основава на предишни изследвания от Бенедиктова и Бурда, заедно с екип от учени, които откриха, че няколко породи кучета предпочитат да позиционират тялото си, подравнено по магнитната ос север-юг, когато дефекират. Според изследователите това поведение може да помогне на кучетата да „картографират“ местоположението си спрямо началната им отправна точка, както съобщава списание Sciencе.

В новото проучване Бенедиктова и нейните колеги анализират поведението специално на ловни кучета, тъй като тази група кучета притежава удивителни способности за самоуправление, които не са напълно разбрани. Те са били развъждани от поколения, за да търсят дивеч и ако не намерят такъв, се придвижват обратно към собствениците си на дълги разстояния, често използвайки нови маршрути, по които не са минали на отиване. Как тези кучета определят местоположението на стопанина си в гъсто залесени райони си остава неустановена тайна.

Между септември 2014 г. и декември 2017 г. екипът на Бенедиктова екипира 27 ловни кучета от 10 различни породи, с GPS тракери. На тези кучета било позволено да се скитат в залесени райони далеч от сгради, пътища и електропроводи. Кучетата са тичали поотделно и са се връщали сами. Движението им е отнемало между 30 и 90 минути. Собствениците се скриват близо до мястото, където кучето е било пуснато. След това са събрали и анализирали GPS данните от общо 622 „екскурзии“ в 62 различни места в Чешката република.

Това, което изследователите откриват е, че кучетата следват предимно собствения си аромат, за да се върнат по същия маршрут назад – метод, наречен „проследяване“. В 223 случая обаче, кучетата са се върнали по нов маршрут към изходната си точка, по метод, наречен „разузнаване“. Изследователите анализират по-отблизо GPS данните от тези „разузнавателни“ походи, за да проучат как кучета са намерили своя път назад. По-голямата част от кучетата-разузнавачи започват завръщането си с кратко движение по оста на Земята север-юг. Изследователите забелязали, че това „пускане на компас“ се случва независимо от реалната посока на връщане на кучето.

„Ние предполагаме, че този ход е от значение за привеждане на „картата“ в мозъка на кучето в съответствие с магнитния компас и за установяване на отправната точка на животното“, пишат изследователите.

Тези кучета-скаути, също така се връщат по-бързо при своите собственици, отколкото кучетата, използвайки метода на проследяване, при който те просто се връщат по същия маршрут, по който са минали на отиване.

„Бяхме абсолютно развълнувани“, когато открихме неочаквано магнетично поведение в разузнавателната стратегия за връщане на кучетата, казва Бенедиктова. „Ловните кучета се скитат на големи разстояния. Човек най-вероятно би се изгубил без компас и карта, ако броди на подобни разстояния в непознати залесени райони. Освен това, след пускането на компаса север-юг, кучетата бяха в състояние да тичат много директно към собственика си “.

Катлън Кълън, професор по неврология в университета „Джон Хопкинс“, която не е участвал в изследването, казва, че откритията са вълнуващи: „Като цяло мисля, че неочакваното откритие на авторите, че ловните кучета често изпълняват„ бягане по компас “, преди да се върнат у дома е вълнуващо – тези резултати със сигурност ще мотивират по-нататъшното проучване на това как точно мозъкът на бозайниците кодира магнитни сигнали и след това използва тази информация, за да постигне точна навигация. „

Кълън добавя: „Също така е интересно, че тези резултати се основават на предишни открития, показващи, че други животни, като прелетните птици, също чувстват магнитното поле на Земята да се придвижват обратно към домовете си.

На въпроса какво е мотивирало това проучване, Бенедиктова отговаря, че „ролята на магнитния полюс в ориентацията на кучетата не е проучена толкова задълбочено, както при мигриращите птици, костенурки или подземни плъхове“.

Изследователите също се опитаха да изключат други обяснения, освен ролята на компаса за това, как кучетата намират път обратно към стопаните си. GPS данните от кучетата-разузнавачи не показват значителна разлика в производителността между кучета от различен пол, а кучетата се придвижват еднакво добре както в познати, така и в непознати терени.

Те също така определиха, че положението на слънцето има малко влияние върху навигационната способност на кучето, тъй като повечето дни са били облачни. Кучетата вероятно не са използвали някакви забележителности, за да се ориентират, тъй като изследователите не са забелязали съществена разлика в способностите за придвижване на високи или ниски и къси кучета, въпреки че късите кучета биха били по-малко способни да видят през гъстата зеленина. Екипът изключи възможността кучетата да са използвали аромат за придвижване до в къщи, тъй като само 10% от маршрутите са имали ветрове, които духат в посока от собственик към кучето.

По време на Втората световна война кучета са доставяли съобщения, докато са под обстрел и са помагали за намирането на ранени войници, на които са носели комплекти за първа помощ, които да бъдат използвани в полето.

Удивителните способности на кучетата отдавна са източник на удивление и любопитство. За всяко поколение има сърцераздирателен филм, като „Ласи, върни се вкъщи“, кучето, което може да измине дълги разстояния. Това настоящо чешко проучване може да даде представа за феноменалните способности на кучето.

„Магнитното поле“, пишат изследователите в своята статия, „може да осигури на кучетата универсална референтна рамка, която е от съществено значение за навигацията на дълги разстояния и, може би, това е най-важният компонент, който липсва от сегашното ни разбиране за специалното поведение и познание на кучетата. „

Първоначално публикувано в Live Science.