Масата на Млечния път е поне с 20% по-голяма

© NASA/JPL-Caltech/STScI

Учени от японската Национална астрономическа обсерватория NAOJ (National Astronomical Observatory of Japan) твърдят, че масата на нашата галактика Млечен път е поне с около 20% по-голяма от приетата досега. Японските изследователи са уточнили с радиотелескопа VERA, че разстоянието от Слънцето до центъра на Млечния път е 26 100 светлинни години. Освен това специалистите смятат, че нашата Слънчева система се върти около центъра на галактиката със скорост 240 км/сек, а не с 220 км/сек, както се смяташе досега.

Въз основа на тези данни, както и на данни от наблюденията на редица други обекти, японските астрономи са на мнение, че Млечният път съдържа по-голям обем тъмна материя от предполаганото.

Макар че на съвременната наука е известно, че нашата галактика е спирална, нейният размер, форма, скорост на въртене все още не са установени с точност. Причината за това е много проста – ние се намираме вътре в нея, а тези параметри могат да се определят само отвън. За да определят физическите показатели на Млечния път, учените използват разстоянията между едни или други обекти в галактиката, които образуват т.нар. галактична карта.

За създаването на такава карта се прилага т.нар. тригонометричен паралакс – разлика в позициите на обекта спрямо движението на Земята около Слънцето. С други думи изследването на отдалечеността и посоката на обекта, като се взема под внимание обстоятелството, че Земята се върти по орбита около Слънцето. Но съвременните устройства за наблюдение не позволяват да се изучат точно обектите, отдалечени на повече от 1000 светлинни години от нас. Това може да се направи отчасти с помощта на интерферометри на телескопи от рода на VERA.

До днес японските учени са наблюдавали в нашата галактика около 100 обекта и са успели да измерят разстоянието до 30 от тях. С участието на техни колеги от Европа и САЩ са измерени разстоянията до 50 обекта.

„Общо скоростта на въртене на галактиката се определя от баланса на галактичната гравитация, затова скоростта на въртене на галактиката е неразривно свързана с нейната маса. Когато получаваме данни за скоростта на въртене на Слънчевата система и редица далечни обекти, можем да твърдим, че масата на галактиката може да се увеличи с не по-малко от 20%. Това означава, че в Млечния път има по-голям обем неотчетена тъмна материя”, са казва в съобщението на NAOJ.

Източник: CyberSecurity