Мечове в сърцето на Плутон

Мечовете на повърхността на Плутон. © NASA/JHUAPL/SwRI

Участниците в мисията „Нови хоризонти“ представиха първите триизмерни снимки на Плутон, на които може да се видят своеобразни „мечове“ – скали в региона Тартар, източно от прочутото сърце на планетата джудже. Снимките са публикувани на сайта на университета „Джон Хопкинс“, съобщава РИА Новости.

Главен обект на вниманието на публиката при прелитането на сондата „Нови хоризонти“ покрай Плутон стана яркото и добре видимо сърце – регионът Томбо, наречен така в чест на откривателя на тази планета джудже.

Регионът Тартар, където се намират загадъчните скали.   © NASA/ Southwest Research Institute

Регионът Тартар, където се намират загадъчните скали.
© NASA/ Southwest Research Institute

Редом до него се намира друг регион, който привлича вниманието на учените не по-малко от „сърцето“ – така наречените скали Тартар със странни върхове.

По своята форма, ако се вгледаме в триизмерната структура на тези върхове, те напомнят на своеобразен „трион“ или група от мечове с височина няколкостотин метра, протегнати на юг и север и отдалечени един от друг на 3–5 километра. Тези космически „игли“ са разположени на върха на още по-големи образувания от подобен род. Техни аналози няма никъде другаде в Слънчевата система, казват учените.

За разкриването на тайната на тези „мечове“, както се надяват в НАСА, ще помогнат триизмерни снимки на структурите, получени от камерата MVIC 14 минути след сближаването с Плутон. Тези 3D снимки са получени чрез обединяване на две снимки, направени от сондата на разстояние 25 000 и 17 000 километра от повърхността на планетата.

3D изображение на "мечовете" на Плутон. За разглеждането му са необходими 3D очила. © NASA/ Southwest Research Institute

3D изображение на „мечовете“ на Плутон. За разглеждането му са необходими 3D очила.
© NASA/ Southwest Research Institute

Засега учените не знаят кой е „издигнал“ тези мечове и кога са се появили те на повърхността на Плутон. Част от участниците в научния екип на „Нови хоризонти“ смятат, че те са възникнали в резултат на изпарение или кондензация на метанови ледове, а натрупването на клатрати – на съединението на метан и вода на повърхността на Плутон.

Техен източник според НАСА може да е била първичната материя на Слънчевата система, което прави тези загадъчни структури още по-интересни.