На Венера за първи път забелязаха явлението глория

Глория на Венера. Частично са използвани изкуствени цветове, което позволило да се отрази инфрачервената и ултравиолетовата част от фиксирания от Venus Express ефект.
© ESA/MPS/DLR/IDA

Редкият тип оптично явление, сходно с дъгата и известно като глория, досега се наблюдаваше от хората само на една планета – Земята.

Всъщност това е нещо от рода на дъгата, само че глория се наблюдава изключително в облаци, разположени срещу източника на светлината. Наблюдателят трябва да се намира в Космоса, на висока планина или просто във въздуха, а източник на светлината да се намира зад него.

Глория възниква, когато светлината, попадайки в капчиците на облака и отразявайки се, напуска капката в същата посока, откъдето е дошла. Преди тези явления се наблюдаваха само в земния облачен слой. Ново изследване описва факта на фиксиране на глория от апарата Venus Express на Европейската космическа агенция.

Група немски и руски учени начело с Войцех Маркиевич от Института за изследване на Слънчевата система на обществото „Макс Планк“ (Германия), анализирайки материалите на наблюдение, стигнали до извода, че те са интересни не само сами по себе си, но и по отношение на това, което се отнася до решаването на древната загадка за венерианската атмосфера.

Става дума за странна съставка от венерианския облачен слой, който се проследява при изследването на атмосферата със спектрален анализ.

Откритата глория била с ширина 1200 километра и това означава, че размерът на частиците в горната част на облаците е бил еднакъв на този немалък участък. На Земята толкова мащабна еднородност обикновено не се среща.

Според изследователите само с капките сярна киселина, от които основно се състоят облаците на Венера, е невъзможно да се обясни видяното. Но ако се предположи, че капките са били покрити с тънък слой сяра или съединения на сяра и хлор, то резултатите от наблюденията се съгласуват с модела.

На Земята аналогични явления нямат такъв размах.

„Това може да е въпросната „неизвестна светопоглъщаща съставка“ от венерианската атмосфера, която се обсъжда от години – смята Маркиевич. – Нямаме пълна увереност, но несъмнено можем да предположим, че сме поставили поне още една част от пъзела.“

Странният светопоглъщащ елемент в атмосферата на планетата преди се свързваше с най-различни явления, включително дори хипотетичен венериански бактериален живот.

Отчет за изследването е публикуван в сп. Icarus.

Max-Planck-Gesellschaft