НАСА представи карта на водните запаси на Марс

Ивайло Красимиров

За изследване на Слънчевата система извън нашата планета, важен фактор е способността да се локализира вода, която може да се използва както за пиене, така и за създаване на ракетно гориво. За да подпомогне търсенето и намирането на вода на съседния Марс, НАСА пусна „карта на съкровищата“ показваща потенциалните ледени места на Червената планета.

Изследователите създадоха карта на повърхността на Марс, която показва къде се намира воден лед (защото и други химически съединения могат да замръзват). На места ледът е само на 2,5 сантиметра под повърхността, което го прави лесно достъпен за бъдещи посетители на планетата. Студените цветове на картата, представляват лед по-близо до повърхността, докато топлите цветове показват наличието на лед по-дълбоко надолу.

„Няма да ви е необходим багер, за да изкопаете този лед. Бихте могли да използвате просто лопата“, казва водещият учен Силван Пике от лабораторията за реактивни двигатели на НАСА. „Продължаваме да събираме данни за лед намиращ се под повърхността на Марс, и определяме най-добрите места за кацане на астронавтите.“

Намирането на запаси от лед е важно, за да се даде възможност на мисиите до планетата и да идентифицират най-подходящите места и да проектират планираната база на Марс за SpaceX. Водата е тежка за транспортиране на борда на ракети, така че намирането й на Марс може да помогне на хората да оцелеят там. Въпреки това, тъй като планетата има толкова тънка атмосфера, повечето вода на повърхността се изпарява бързо.

От известно време знаем, че на Марс има вода под формата на лед. През 2008 г. апаратът на НАСА Феникс откри замръзнала вода в почвена проба на Марс, след кацане на планетата само месец по-рано.

Погледът под повърхността на Марс дава най-добра надежда за намиране на достъпен воден лед и дори за течна вода под полярните ледени шапки. С тази нова карта изследователите имат план за това къде да започнат мисии за планиране на база и евентуално изпращане на астронавти на Марс.