Неидентифицираният летящ обект X-37B

Американските специалисти водят активна работа над проекта на безпилотната совалка X-37B. Говори се, че сега совалката или се готви, или вече е заминала на трета мисия (OTV-3). Можеше и да разгледаме тази мисия подробно, но по (не)известни причини работата се води в строга секретност, съобщава Cnews.ru.

Няма сведения и за това каква продължителност ще има този път мисията, нито кога точно ще бъде осъществена. Ясно е само, че совалката ще бъде изстреляна с носител Atlas-5 от „Кейп Канаверъл”.

Днес се изказват версии за това, че мисията може и да не е околоземна. На тази вероятност навеждат резултатите от експериментите, в хода на които е фиксиран рекорд по продължителност на мисията. Рекордът е 469 дни и е напълно достатъчен, за да се използва совалката за изучаване на други небесни тела от Слънчевата система.

Известно е, че космическият апарат Mars Science Laboratory, който отведе марсохода Curiosity на Червената планета, стигна дотам за 255 дни. Получава се, че совалката е превишила това време почти два пъти. Не е съвсем ясно ще счупи ли X-37B предишния си рекорд по орбитално присъствие и дали няма да направи пробив в космическите изследвания.

Неизвестни остават и целите на мисията и предназначението на самата совалка – наблюдения от орбита, унищожаване или прехващане на противникови спътници, бомбардировка или нещо друго. Във всеки случай в процеса на извеждане на X-37B на орбита се използва специална траектория, която затруднява неговото проследяване.

Експерименталният апарат е с маса около 5 тона, дължината му е 8,8 метра, размахът на крилата е 4,5 метра. X-37B може да носи около 900 кг товар в товарен отсек с приблизителни размери 2,1х1,2 м. Това е достатъчно например за разполагане на приблизително 500 кт термоядрена бойна глава W88 с тегло около 350 кг или мощна оптична система.

Снимка: United States Air Force