Новини от Сатурн

Автоматичната междупланетна станция „Касини” отново ни зарадва със снимка на Сатурн. Този път може да се забележат два от спътниците на газовия гигант – Мимас и Янус.

Янус се е „разположил” над Северния полюс на Сатурн, а Мимас е в сянката на планетата и може да се види в южната й част (двата спътника се виждат най-добре на пълноразмерното изображение).

Снимката е направена с помощта на широкоъгълната камера на апарата „Касини” още на 24 август, но е предложена за разглеждане чак сега. Фотографията е направена на разстояние около 2,6 млн. км от Сатурн.

Янус е отрит през 1966 г., макар че досега остават съмнения дали това е бил Янус, или Епиметей, тъй като двата спътника се движат почти по една орбита и понякога си разменят местата. Изследователите смятат, че Янус е пористо тяло, състоящо се от лед.

© NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Мимас е открит през 1789 г. от Уилям Хершел и е получил името си в чест на персонаж от гръцката митология. Диаметърът му е около 400 км и е 20-ият спътник в Слънчевата система (по величина). Особеността е в това, че Мимас се движи по орбита, която има почти идеална кръгла форма. Разстоянието от Мимас до центъра на планетата е около 185 520 км, а до атмосферата на Сатурн – 125 252 км.

Преди дни „Касини” ни подари друга снимка на Сатурн, която от мнозина се смята за една от най-вълнуващите за цялото време на наблюденията на този газов гигант след предишната подобна снимка, наречена „В сянката на Сатурн”, направена през 2006 г.

© NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

За да направят изображението, в НАСА са положили доста усилия. На 17 октомври те са въвели станцията в сянката на Сатурн. От тази точка се откриват тъмната страна на планетата и пръстените, осветени отзад. Изображението е съставено от 60 снимки, заснети във виолетовия, видимия и инфрачервения спектър.

Мисията „Касини” е съвместен проект на НАСА, Европейската космическа агенция (ESA) и Италианската космическа агенция. Сондата е изстреляна през 1997 г. и е влязла на орбита около Сатурн на 1 юни 2004 г. Това е първият изкуствен спътник на Сатурн. На борда на „Касини” се намираше спускаемата сонда „Хюйгенс”, която през 2005 г. се спусна на Титан. Мисията на „Касини” първоначално беше планирана до 2008 г., но впоследствие беше продължена до 2010, а след това до 2017 г.

· ·