Облаци и сняг на Плутон

NASA/JHUAPL/SwRI

Станцията „Нови хоризонти“ е направила снимки на облаци на Плутон. Първите изображения на обичайното за Земята явление са получени от НАСА на 13 септември 2015 година – когато агенцията съобщи за дим в атмосферата на планетата джудже, пише New Scientist.

Възможното откриване на облаци е обсъждано от учените в кореспонденция по електронната поща. Специалистите планират да публикуват данните в сп. Science. Въпросните облаци може да се състоят от азот, метан, ацетилен, етилен и етан.

Освен облаците „Нови хоризонти“ е заснел и верига от планини на Плутон, чиито върхове са покрити с метанов сняг. Екзотичните релефи са разположени на територията, наречена неофициално региона Ктулху, съобщава НАСА.

Покритите с метанов сняг върхове.  SwRI / JHUAPL / NASA

Покритите с метанов сняг върхове. SwRI/JHUAPL/NASA

Изследваният планински хребет, представен от агенцията, е разположен в югоизточната част на Ктулху и достига дължина 420 километра. Той представлява последователност от кратери, разделени от долини и върхове, най-високите от които са покрити със сняг.

Учените смятат, че той се състои от метан, който сляга във вид на лед върху върховете на планините от горните слоеве на атмосферата на Плутон. На по-ниските върхове той не присъства.

Резолюцията на публикуваната от учените снимка е 680 метра на пиксел. На изображението се вижда участък от повърхността на планетата джудже с дължина 45 километра и ширина 225 километра. Снимката е получена от „Нови хоризонти“ от разстояние 33 900 км от повърхността на Плутон 45 минути преди максималното сближаване на сондата с планетата джудже.

Регионът Ктулху се простира по западната част на екватора на Плутон и започва от платото Спутник. Дължината на региона достига 3000 километра, а ширината му – 750 километра.

Ктулху е оцветен в по-тъмен цвят от околната местност. Това е свързано с формирането на толини, които се образуват в химични реакции с участието на метан под действието на слънчевата светлина. Геологията на Ктулху демонстрира разнообразието на релефа на Плутон.