Официално: полет до Марс ще има

До не толкова отдавна Марс се смяташе за местообитание на наши братя по разум. Днес повечето учени са на мнение, че на Червената планета няма дори микроорганизми. NASA/Hubble Space Telescope

НАСА обяви официално – хора ще летят до Червената планета, една мечта на човечеството е на път да се изпълни. Най-близката до Земята планета е била източник вдъхновяващ научните фантасти и обикновените хора за мечти и приключения. Сега, след десетилетия мечти и научно-фантастични планове, изглежда че реализацията на такова пътуване е вече доста близо.

Президентът Тръмп разписа мандат на НАСА да изпрати хора на Червената планета  до 2033 г. След това НАСА публикува детайлен план за осъществяване на полета, в който се открояват пет етапа.

Сега сме в етап „0“, в който влизат тестове реализирани в Международната космическа станция (МКС) и се разработват правилата за сътрудничество с частни компании, които също имат за цел достигането до Марс.

Втората фаза – I ще започне от 2018 и ще продължи до 2025 година. За този период ще бъдат тествани и изстреляни шест от новите ракети SLS, които ще доставят материали и компоненти на новата орбитална станция,  наречена Deep Space Gateway, която ще бъде изградена близо до Луната и ще обслужва бъдещите полети до Марс.

В етап II ще бъде изстрелян към новата станция модул, готов да приеме астронавти и през 2027, 2028 там ще има екипи, пребиваващи повече от 400 дни.

През 2030 ще се осъществи четвъртият етап от плана за полет до Марс, който включва пълната готовност на новата космическа станция да приеме ракета SLS  по пътя й към Марс.

Последният пети етап, разбира се  е самият полет до Червената планета през 2033 г.

Това означава че само 16 години ни делят от полет на човек до Марс, една мечта вълнувала много поколения преди нас.
За целта вероятно ще се наложи бюджетът на НАСА да бъде увеличен. Сега той е 0.5% от американския бюджет. За сравнение, когато се е работило по програмата Аполо за кацане на Луната, бюджетът на космическата агенция е бил 4% от държавния бюджет.

Все още има доста неясни неща по предстоящия полет. В ракетата на астронавтите трябва да има всичко необходимо за дълъг полет, отиване и връщане до Марс, който ще продължи две до три години.

Здравето на хората, които ще пътуват е на първо място, включително психическото им здраве, защото ще бъдат затворени в кораба за години, без да имат възможност да се върнат дори при извънредни обстоятелства.

НАСА има конкуренция на плановете си за полет до Марс, като дори от фирмата на Илън Мъск SpaceX заявяват, че ще са готови за полет до Червената планета още през 2022 г. Ако това се случи, НАСА може да използва и техния опит за своя полет. В крайна сметка, важното е, че полет до Марс ще има, при това скоро, независимо коя организация ще го осъществи първа.