Откриха нов спътник на Млечния път

© ESO/NASA/JPL-Caltech/M. Kornmesser/R. Hurt

Астрономи от университета на Кеймбридж (Великобритания) са открили нов спътник на Млечния път – галактика джудже, която се намира в съзвездие Чаша, на 380 000 светлинни години от Земята.

Изследването е публикувано в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society и на сайта arXiv.org.

Галактиката джудже е наречена Crater 2 (Чаша II) и е открита при анализ на обзора VST ATLAS – данни, получени с Very Large Telescope, комплекс огромни оптични телескопи в обсерваторията в Чили.

Галактиката не може да се види с невъоръжено око, тъй като се намира прекалено далече, а от Земята могат да се различат само отделни звезди.

Разположение на откритите обекти. Изображение: arXiv.org

Crater 2 е четвъртата по големина сред спътниците на Млечния път, диаметърът ѝ е 7000 светлинни години. Тя е най-ярката от всички галактики спътници, открити от астрономите за последното десетилетие, и излъчва 160 000 пъти повече светлина от Слънцето.

Според учените откриването на Crater 2 е било толкова трудно поради това, че нейните звезди са разположени прекалено далече една от друга. Както смятат астрономите, до галактиката се намират още четири обекта: кълбовидния звезден куп Crater (куп, в който има много звезди, тясно свързани гравитационно и въртящи се около общ галактичен център) и три галактики джуджета в съзвездие Лъв.

Астрономите не изключват, че всички те влизат в група обекти, които се „поглъщат“ от Млечния път.

През 1994 година беше открит най-големият спътник на Млечния път – галактиката джудже SagDEG, разположена в съзвездие Стрелец, на 50 000 светлинни години от центъра на Млечния път. В диаметър тя достига 10 000 светлинни години. Двата други наши спътника са известни от древността – Големият и Малкият Магеланов облак.