Оумуамуа може да е част от планета

Оумуамуа
Ивайло Красимиров

Междузвездният обект с форма на пура в червенокафяв цвят, наречен Оумуамуа, който прелита през нашата Слънчева система, може би е отломък от планета, разкъсана, когато се е въртяла твърде близо до далечна звезда.

Учените бяха озадачени от произхода и природата на Оумуамуа след откриването му през 2017 г., като някои дори предполагаха, че това може да е извънземен космически кораб.

Астрономите Юн Джан и Дъг Лин в изследване, публикувано тази седмица, заявиха, че компютърните симулации показват, че е остатък от планета или планетарен градивен блок, унищожен от „гравитационните сили“ на звездата.

Оумуамуа, първият обект от друга звездна система, открит да минава през нашата Слънчева система, е дълъг около 640 км. Удължената му форма, любопитното движение и например липсата на опашка от прах и газове – показваха, че това не е обикновена комета или астероид.

Когато по-малко тяло минава близо до много по-голямо, гравитационните сили, упражнявани от по-голямото тяло, могат да раздробят по-малкото. Това се е случило и когато комета, наречена Shoemaker – Levy 9, пътувала твърде близо до планетата Юпитер през 1992 година.

„Повечето планетарни тела се състоят от множество парчета скала, които са се съединили под влияние на гравитацията. Бихте могли да си ги представите като пясъчници, плаващи през пространството. Структурата им може да бъде нарушена, когато силата, действаща върху отделните“ пясъчни частици „, е по-голяма от взаимната им гравитация “, казва Джанг, изследовател от Observatoire de la Côte d’Azur във Франция.

„Подобно на океанските приливи и отливи на Земята, които са резултат от гравитационни дърпания на Слънцето и Луната, в космоса планетарно тяло, което се приближава достатъчно близо до звезда, е подложено на силните гравитационни издърпвания от тази звезда“, добавя Джан. Теорията се появи в списание Nature Astronomy.

При такова събитие, частите на планетата ще бъдат разделени на парчета с формата на удължени ивици, като някои фрагменти след това се съединяват, за да образуват обекти, оформени като Оумуамуа, добавя Лин, астрофизик от Калифорнийския университет в Санта Крус.

Звездата вероятно е била една десета до осем десети от масата на нашето Слънце, „плътна звезда, бяло джудже“, казва Лин.
„Нашият сценарий предлага атрактивна и жизнеспособна алтернатива на широко рекламираното предположение за извънземен космически кораб“, казва Джан.

Проучването предполага съществуването на много обекти, формирани по този начин.

„Ние показваме възможността за панспермия, пренасяна от тези предмети“, казва Джан, като се позовава на хипотетичното разпространение на микроорганизми или химически елементи нужни за живота чрез обекти, пътуващи в пространството.

Оумуамуа, което означава„ пратеник отдалеч “на хавайски език, пътува, за да напусне Слънчевата система и през август ще достигне орбиталното разстояние на Уран.