Планетата, която никога не е съществувала

Ивайло Красимиров

Първата планета, открита извън нашата Слънчева система, един подобен на Сатурн свят, за който се казва, че лежи на 25 светлинни години от Земята, всъщност изобщо не е съществувала, откриха нови изследвания.

Това обаче, което забелязаха астрономите, беше почти толкова невероятно и интересно – сблъсък между две комети, събитие, толкова рядко, че се случва веднъж на 200 000 години.

Предполагаемият свят беше наречен Fomalhaut b и предизвика интерес по целия свят през 2008 година. Но „планетата“, която беше снимана от космическия телескоп Хъбъл, всъщност се оказа облак прах, който Хъбъл беше уловил след сблъсък между две ледени комети с широчина около 200 км.

Сблъскалите се комети са оставили разширяващ се облак от много фини прахови частици – и именно това беше заснето от космическия телескоп и обявено от астрономите за планета.

Водещият автор д-р Андрас Гаспар от Обсерваторията Стюарт на Университета в Аризона казва: „Тези сблъсъци са изключително редки, всъщност трябва да видим доказателства за това“.

„Бяхме на точното място в точното време и станахме свидетели на такова изключително рядко събитие с космическия телескоп Хъбъл на НАСА.“

Учените твърдят, че подобно събитие се случва веднъж на около 200 000 години и хвърля нова светлина върху еволюцията на планетите.

Професор Джордж Рийк, също от обсерваторията Стюард, казва: „Звездата Fomalhaut е най-добрата тестова лаборатория за всички наши идеи за развитието на екзопланети и звездни системи. Имаме доказателства за подобни сблъсъци и в други системи, но никой от тази величина не е наблюдаван досега. Това е план за това как планетите се унищожават. „

Като вземат предвид всички налични данни, Гаспар и Рийк смятат, че сблъсъкът е станал не много дълго преди първите наблюдения, направени през 2004 г.

Към момента облакът от отломки, състоящ се от прахови частици с размер една 50-та от диаметъра на човешката коса, е под възможностите за откриване, с които разполага Хъбъл.