Полетът на доброволци на Марс е нереален

Кадър от филма "Марсианецът" на Ридли Скот

Руският астроном Владимир Сурдин се съмнява, че Марс може да се колонизира в близко време. Той подчертава, че проектът с полета на доброволци за живот на Червената планета е профанация, тъй като организаторите просто нямат  пари за неговата реализация, пише Rambler News Service.

Старши научният сътрудник на руския Държавен астрономически институт „Щернберг“ и доцент от физическия факултет казва в интервю пред изданието, че водещите световни държави разполагат с технологии за полет на Марс и възможности за усвояване на Космоса. Но за сериозни проекти по колонизиране на Червената планета все още е рано да се говори.

Сурдин разказва, че Mars Оne и други подобни проекти са профанация. „Това е абсолютно неподготвен проект, макар че мнозина са се записали. Имаше подбор, тренировки, медийна шумотевица, но реално те просто нямат пари.“

Основният проблем сега е високата стойност на проекта. Пилотирана мисия без кацане ще излезе около 10 милиарда долара.

„Необходими са минимум три ракети „Протон“, това са от порядъка на 200 млн. долара. Плюс абсолютно нов космически кораб. Плюс още много неща. Смятам, че 8-10 милиарда долара ще бъде дори в най-простия вариант. Това не е по силите на никоя частна компания, това е по силите само на държава.“

Астрономът смята, че колонизацията на Космоса трябва да започне от Луната – това ще е по-просто, по-евтино и достъпно. Но Сурдин отбелязва, че Луната не е подходяща като база за жизнеспособна човешка колония.

Ученият обаче допълва, че компаниите още днес имат възможност да изпратят експедиция на Марс, която да обиколи планетата. Най-скъпата част е кацането, тъй като за него все още няма ракети.

Фокус