Проектът DART върви успешно

Ивайло Красимиров

НАСА сподели първите снимки, направени от вградената камера на DART. Стартирал през ноември, тестът за двойно пренасочване на астероиди – или накратко DART – е система за защита от астероиди.

Докато основната мисия на космическия кораб е да се удари в астероид по-късно тази година, НАСА също го оборудва с камера, наречена DRACO.

DART ще прави снимки по време на пътуването си с помощта на камерата DRACO, като първата която изпрати е напомняне за това колко голямо е пространството.

На нея можем да видим около дузина звезди на фона на космоса близо до пресечната точка на съзвездията Персей, Овен и Телец.

Снимката е направена веднага след като DRACO отвори вратата на своя телескопичен фотоапарат на 7 декември. Снимката е заснета на около 3.2 милиона км. от Земята.

НАСА казва, че разстоянието все още е „много близко, астрономически погледнато“. Използвайки данни от първата снимка, навигационният екип на DART успя да ориентира DRACO към конкретни точки на интерес.

Екипът започна, като насочи камерата на DRACO към Messier 38, който също е известен като Starfish Cluster. На 10 декември DRACO засне и изпрати втора снимка. Тази снимка даде още един поглед към Messier 38, на около 4200 светлинни години от Земята. НАСА казва, че екипът умишлено е заснел звезди около Messier 38, за да помогне да се определят несъвършенствата в изображението.

Това също помага на екипа да калибрира колко ярки са обектите, което е важно за точните измервания. DRACO ще играе важна роля в това как НАСА насочва космическия кораб DART към целта си, за което точността е важна.

Когато космическият кораб DART стартира в края на ноември, мнозина бяха загрижени за това как DRACO ще се справи по време на изстрелването. Поради грубите вибрации при излитане на космическия кораб, както и интензивната промяна на температурата, когато напусне земната атмосфера, НАСА се притесняваше, че DRACO може да не работи правилно. Като единствен инструмент на космическия кораб, НАСА изчака да види колко добре издържа на ударите, които е понесъл. За щастие, когато щитовете, предпазващи DRACO, се отвориха, резултатите бяха чудесни.

НАСА казва, че вълнението около снимките напомня същото вълнение, когато New Horizons заснеха снимки отблизо на системата Плутон. Освен това качеството на снимките е изключително.

Благодарение на тези нови данни, НАСА е уверена, че мисията DART ще достигне целта си през септември 2022 г., както е планирано.