Първата операция на човешки геном

Дигитално изображение на човешкия геном. Всеки цвят представлява един от четирите химически компонента на ДНК. Independent

Американски изследователи са направили първата в света операция не човешки геном, а това дава надежда за излекуване на генетичните заболявания в бъдеще.

Не е точно операция в обикновения смисъл – геномът се намира във всяка клетка на тялото, така че скалпели и триони няма да свършат работа. Но начинът, по който геномът е манипулиран, прилича на традиционните хирургически техники.

Учени са успявали да манипулират гени и преди, но само в едно измерение. Сега е създадена нова техника, при която се променя триизмерната подредбата на гените в клетката. По този начин могат да бъдат сменяни цели ДНК шаблони.

В иследването, публикувано в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences, се обяснява, че геномът е сгънат по различни начини, за да може да се побере в клетката. Има ДНК последователност, която сигнализира на дългите поредици ДНК да се нагъват, казва Ерез Либерман Ейдън (Erez Lieberman Aiden) – директор на Центъра за геномна архитектура в медицинския колеж Бейлър (САЩ).

Крайната форма на генома определя каква функция ще извършва – костни, кръвни и мозъчни клетки – всички те изпълняват различни задачи, в зависимост как е подреден геномът.

С промяната на нагъванията, учените могат да променят активните гени в клетките – не само да ги включват и изключват, което беше възможно и преди, но и да променят функцията на генома.

Ейдън казва за Time:

„Представете си нещо като оригами. Започвате с гладък лист хартия, но дали ще го направите на шапка или на самолет, зависи от прегъванията. Функцията му, била тя шапка или самолет, също зависи от прегъванията.“

Новият метод ще извърви дълъг път, докато започне да се използва в медицината, но има възможността да стане важно средство за борба с генетичните заболявания. Ейдън обяснява, че генетичните проблеми могат да се развият по няколко начина, някои от които са свързани с нагъването на генома. Решаването на тези проблеми ще става чрез манипулиране на формата и шаблоните на засегнатите гени.

Independent