Според НАСА в нашата галактика има 300 милиона планети, които може да са обитаеми

Ивайло Красимиров

След деветгодишна мисия, която приключи през 2018 г., когато свърши горивото, космическият телескоп „Кеплер“ на НАСА идентифицира приблизително 300 милиона планети в Млечния път, които биха могли да бъдат обитаеми.

Това пътуване за откриване на колкото се може повече екзопланети (планети, които обикалят около звездите извън Слънчевата система) се проведе от 2009 до 2018 г. В допълнение към тези критерии, Телескопът търсеше екзопланети, които обикалят около звездите си на приблизително същото разстояние, като това, на което Земята се движи около Слънцето.

Актуализиран анализ, който беше отпечатан за първи път в Astronomical Journal, се опита да постави в перспектива колко от тези места могат да поддържат живот. Излагайки това, което се смяташе за „консервативна“ оценка, изследователите смятат, че поне половината от подобни на слънцето звезди могат да имат планети с вода. Друга оценка, считана за по-оптимистична, казва, че до 75 процента от планетите могат да отговарят на същия стандарт.

Изследването стартира с цел да определи количеството открити планети, които всъщност биха могли да бъдат подобни на Земята. За да направят това, те определят разстоянието между всяка екзопланета до нейната звезда, като същевременно оценяват температурата на споменатата звезда и количеството отдавана светлинна енергия.

На уебсайта на НАСА водещият автор на изследването Стив Брайсън публикува изявление, което трябва да улесни разбирането защо това е важно.

„Кеплер вече ни каза, че има милиарди планети, но сега знаем, че голяма част от тези планети може да са скалисти и обитаеми“, каза Брайсън. „Въпреки че този резултат далеч не е крайна стойност, а водата на повърхността на планетата е само един от многото фактори за подпомагане на живота, изключително вълнуващо е, че изчислихме, че тези светове са толкова често срещани с толкова висока увереност и прецизност.“

Съавторът Рави Копарапу подчерта също, колко важни са предишните данни от ЕКА (Европейската космическа агенция).
„Винаги сме знаели как да дефинираме обитаемостта просто от гледна точка на физическото разстояние на планета от звезда, така че да не е прекалено горещо или студено, оставихме да правим много предположения“, каза Копарапу. „Данните на Гея за звездите ни позволиха да разгледаме тези планети и техните звезди по съвсем нов начин.“ „Не всяка звезда прилича на друга“, добави той. „И нито една планета не е като друга.“

Що се отнася до това колко от тези места са „близо“ до Земята, текущите изчисления определят, че има поне четири екзопланети вероятно подходящи за живот, намиращи се между 20 и 30 светлинни години от настоящето ни местоположение.