Свръхнова може да изяде атмосферата на планета от 150 светлинни години разстояние

© NASA/CXC/M.Weiss
Ивайло Красимиров

Има хора, които ще ви кажат, че трябва да колонизираме Марс и колкото се може повече други места, защото Земята е на път да стане необитаема. Докато се гмуркаме стремглаво към бъдеще, което все повече се определя от антропогенното изменение на климата (или някакво друго катастрофално бедствие, което прави Земята необитаема), има нещо привлекателно в идеята да си съберем нещата и да започнем отначало някъде другаде. Това е предпоставката зад собствения предстоящ сериал за научна фантастика в дълбокия космос на SYFY, The Ark (премиера на 1 февруари ).

Истината е, че сме еволюирали специално, за да живеем на този свят. Освен ако нямаме невероятен късмет, където и да кацнем, ще бъде много по-лошо дори от „съсипана“ Земя. Почти сигурно ще трябва да проектираме атмосферата поне малко, за да можем да дишаме лесно. След това има работа по установяване на растения и животни от Земята в извънземна биосфера, да не говорим за изграждането на цялата инфраструктура от нулата. В почти всеки случай би било по-лесно да използваме същите тези умения, за да почистим бъркотията, която направихме у дома.

Има някои ситуации обаче, в които единственият безопасен начин на действие е да скочите от кораба, дори ако това означава да се потопите зле подготвени в почти безкрайния мрак на вселената. Човечеството е станало доста опитно в унищожаването, но нашите способности бледнеят в сравнение с това, което Вселената има в ръкава си.

Дълго време астероидите или други удрящи елементи бяха избраният космически апокалипсис, но някои от нашите тревоги относно удар от космическа скала започват да намаляват с подобрените методи за откриване и успеха на мисията DART. Но астероидите са само преамбюла в списъка с опасности на вселената. Оказва се, че свръхновата представлява дори по-голяма опасност.

Свръхновите са сред най-жестоките събития във Вселената и носят наистина зашеметяващи количества енергия след себе си. С малко късмет може да станете свидетели на силата на свръхнова от безопасно разстояние, някъде в близко бъдеще. Ако погледнете нагоре към нощното небе и намерите съзвездието Орион, можете да откриете амбициозна свръхнова. Звездата, която съставлява дясната ръка на Орион (неговата дясна, вашата лява) е Бетелгейзе и тя ще избухне всеки момент. Разбира се, всяка минута сега в космически времеви мащаби може да означава всяко време между точно сега и след 100 000 години. Така че, не задържайте дъха си.

Когато избухне, ще се превърне в свръхнова и ще бъде най-яркият обект в небето с изключение на Слънцето. Ще можете да го видите през деня, а през нощта ще засенчи Луната седмици след експлозията. Заедно с цялата тази светлина, звездата ще освободи умопомрачителни количества радиация и силно ускорени частици и именно тези последващи ефекти могат да се окажат смъртоносни за всяка планета в радиуса на взрива. Което е по-лошо, радиацията и космическите лъчи могат да ударят по различно време, действайки като един или два удара за нищо неподозираща екосистема.

Има доказателства, че Земята е била ударена от свръхнова поне веднъж в миналото си. Девонското изчезване преди около 360 милиона години показва признаци, че някои организми са били изложени на високи нива на UV радиация, нещо, което би се случило, ако озоновият слой е намален. Смята се, че свръхнова на около 65 светлинни години е ударила Земята и е повредила малко нейните щитове. Това е довело до смъртта на около 70% от всички видове безгръбначни, живи по това време, но е могло да бъде и много по-лошо.

Изследователите изчисляват, че ако свръхновата е била на 25 светлинни години от нас или по-близо, тя би могла напълно да унищожи живота на Земята. За наше щастие няма известни кандидати за супернова в този диапазон, но скорошно проучване, публикувано на сървъра за предпечат arXiv, описва нов тип супернова, която разширява обсега си на атака от 25 светлинни години до 150.

Когато звездите са на път да станат супернови, някои от тях събират диск с материал около себе си, сякаш събират любимите си хора за последно сбогом. Когато експлодират, ударната вълна избухва от звездата и се удря в натрупания диск от материал, като го нагрява. Тази топлина излиза от другата страна на диска под формата на рентгенова радиация, която може да се простира приблизително шест пъти по-далеч от радиацията от по-типичните свръхнови. Цялата тази радиация ще реагира с кислорода в нашата атмосфера и ще премахне озоновия слой.

Учените изчисляват, че до 50% от озоновия слой може да изчезне за кратък период от време и всички ние ще бъдем потопени във фатална радиационна баня. Не сме запознати с никакви рентгенови свръхнови в рамките на 150 светлинни години от нас, но това не означава, че ще се измъкнем без проблеми. Възможно е тези свръхнови да допринесат за недостига на живот в галактиката.

„Рентгеново ярък SNe може да представлява значителна и отчетлива заплаха за земните биосфери и да стесни галактическата обитаема зона“, според авторите. Това е така, защото навсякъде в рамките на 150 светлинни години от тези свръхнови може да се превърне в мъртва зона.

Ако сте екосистема на планета близо до една от тези звезди, може да бъдете обречени да бъдете ударени от нейния смъртоносен трясък. Ще бъдете почерпени с едно от най-невероятните светлинни шоута, които Вселената може да предложи, малко преди да бъдете ударени от порой от рентгеново лъчение. Озоновият слой на планетата ще бъде разрушен и всички видове, които не живеят под земята или под водата, ще бъдат изложени на риск от изчезване. След това, няколко хиляди години по-късно, докато все още ближеш раните си, космическите лъчи от същата свръхнова се появяват и те повалят отново. Може би не е толкова лошо да живееш тук, в галактическите предградия, далеч от цялото вълнение и разрушения на други звезди.